Retrobloggarnas julkalender - Lucka 24

God jul önskar alla Retrobloggare i Retroblog Network! Dagen till ära så är det ytterligare en dubbellucka i kalendern!
 
Jag har den stora glädjen att få pressentera en av mina bästa och närmaste vänner Malin och bloggen Gestaltningstanten som öppnar den 24:e luckan i årets julkalender. Malin och jag har gått samma utbildning på Mälardalens högskola där vi läste Informationsdesign - Rumslig Gestaltning. På sätt och vis kan man säga att vi har samma högsta önskan; att få jobba på museum. Det har vi fått göra, lite i alla fall... men vi vill ha mer! Malin bloggar för att samla inspiration, idéer och tankar kring sitt drömjobb. Hon gillar det gamla, nötta och vill bevara vårt kulturarv. Hennes favorittid är början av 1900-talet och till viss del smyger sig senare tilder in. När det handlar om att söka inspiration så är loppisar, antiklador och retrobutiker något som ger stor glädje och många idéer. Även släkters historia och tillbakablickar inspirerar Gestaltningstanten och hon är både konstnärlig och kulturell.
En sak är säker. Malin älskar julen. Därför är jag övertygad om dagens inlägg blir lite av en tidsresa, kanske inte till Stenåldern som i julkalendern på TV men väl till förra sekelskiftet.
 
"Jag heter inte farmor. Du får kalla mig museiintendenten. Och här inne får man inte röra någonting utan handskar, om man inte är ett barn förstås, då får man inte röra någonting alls."
 
Dagens lucka öppnas också av Nicklas som har bloggen Antikmonologen. Nicklas har under året gjort sig känd som antikvärldens svar på superhjälte. Han är elefanternas beskyddare! I sina syrliga betraktelser och krönikor om hur auktionshusen hanterar handeln med elfenben visar han på ett av antikvärldens största bekymmer. Tjuvjakt på utrotningshotade arter måste stoppas! Regelverket säger att ett elfenbensföremål måste vara tidigare än 1947 för att få säljas i Sverige. Problemet är att det kan vara svårt att bevisa att föremålet är tillverkat innan årtalet. Säljaren ska kunna bevisa genom dokumentation att föremålet är tidigare än 1947, vilket ofta kan vara svårt. Det verkar som att antikhusen inte tar denna regel på alvar... Antikmonologen visar även på andra felaktigheter inom auktionsvärden, budgivningar som inte går rätt till och felaktiga beskrivningar. Vi får se vilken skandal Nicklas avslöjar i dagens lucka!
 
Kom ihåg: Årets julklapp är återvunnen (men inte tillverkad i elfenben).
 
Lucka nummer 24
Gestaltningstanten

Lucka nummer 24
Antikmonologen
 
På bara några veckor har jag lyckats få fatt på tre bonander av Jerry Roupe. Denna hittade jag för fyra kronor på Life Center förra veckan. Lite urtvättad men vad gör väl det?
 
För er som missade tidigare luckor:
Lucka 21
Porslinsbloggen
Lucka 20
Bortbytingen
Lucka 19
Precis en sån
Lucka 18
Form 55
Lucka 17
Ljuva 50-tal
Lucka 13
Heja Ida
Lucka 12
Retro-Tokig
Lucka 4
Gilas grotta
Lucka 3
Lucka 2
H55
Lucka 1
La Momes Old fashiond
 
Over and out!
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Åh, vad fint du skriver om oss. Tack för de fina orden som så fint sammanfattade mig.

Tyvärr bjöd jag inte på en resa till sekelskiftet men lite godbitar från 1890-2013 blev det allt. Men julbloggandet gav mig blodad tand så det blir att försöka sätta fart igen med fler inlägg.

=)

God jul!

Kram
Malin

Svar: Hejhopp! Jovars, tycker jag nog Malin! Vi var ju lite här och där.
Anna Sandberg

2013-12-25 @ 01:12:52
URL: http://gestaltningstanten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0