Jag vill ha en gammal jul - Lucka 9

"Jag vill ha en gammal jul, sån som gamla jular va', full av gammal tradition.
Alltihop ska finnas kvar. Jag vill ha en gammal jul, med en massa gammal snö..."
 
Så sjöng Galenskaparna och After Shave i programmet Pyssel & Papp. Låten spårar så småning om ur i diverse grånade tomtar och nya julklappar. Dock tänkte jag håll mig kvar och understryka ordet gammal. En härlig blandning av fämst 50-tal, men även lite nytt, lite äldre och lite mittemellan finns hos mig när det lackar mot jul. Idag, den 9e december, är det dags för mig att öppna lucka 9 i Retrobloggarnas julkalender. Varför det blev lucka 9? Det är ju självklart, Annadagen bara måste ju vara min dag.
 
När ska lutfisken läggas in?
1. På annandagen
X. På Annadagen
2. På någon annan dag.
 
Mitt i all kaos som uppkommit på grund av sovrumsrenoveringen så fösöker jag ändå städa undan lite och ignorera oredan. Julbonader på väggarna, adventsstakar på borden, hyacinter i UE-krukor och Fantasi i fönstret. Julgran med kulor i glas brukar pryda sin plats, det finns tyvärr en risk att det inte blir någon julgran i år. Kulorna kan man ändå få skåda, här i en Paprika från Upsala Ekeby av Anna-Lisa Thomson.
 
Jag tycker så mycket om dessa små pumlor, alla i glas från spridda årtioenden. Fåglar, trumpeter, nallar, kottar, hjärtan, valnötter och vanliga runda kulor.
 
I köket trivs textilerna och min nya adventsljusstake.
Hyacinterna har jag satt i två av Signe Persson Melins kvadrat-burkar. Advenstljusstaken står på ett svart Ekebyfat av Hjördis Oldfors och det passar med frukt på det eftersom det är ett fruktfat. Äpplena har mamma levererat från trädgården (eller ja, mellanlagring på vinden...). De fina svamparna och tomtarna är nysnidade men inköpta på loppis.
 
I hallen hänger några av mina favorittextiler. Det är tre bonader med julmotiv. Bland annat är julbonadernas regent Jerry Roupe representerad med en bonad med ett juligt trädhus där tomtarna trivs.
 
I hallen står just nu också samlingen av Hjärtans gott-burkar. De väntar på att
fyllas med knäck och annat julgodis. 
Jag brukar göra eget godis och lägga i burkarna, när jag sedan blir bortbjuden så väljer jag ut en burk och tar med som gåva. Ett effektivt sätt att rensa ut dubbletter i burksamlingen. Burkarna är tillverkade vid Sea glasbruk.
 
Kom ihåg att årets julklapp är återvunnen!
 
Adventskalender måste jag ha varje år! Jag brukar hålla mig till Bamses julkalender som den enda, men i år kompletteras den även med dessa två gamla julkalendrar som även de är fyndade på loppis.
 
Lisa Larson finns representerad hos mig i form av två oglaserade julgrisar.
Modellen har diskuterats många gånger i retrokretsar. Bland annat fick jag en utskällning av en karl när jag stod på en bakluckeloppis med dessa och jag sa att det var Lisa Larson. Man kan ju inte vara helt säker, men de säljs med etikett och flera av dem är märkta under med Lisa Larson design. Man kan nog vara säker på att de är ganska sena i alla fall, jag har skickat ett e-post till Lisa Larson och frågat men tyvärr inte fått svar. Fina är de i alla fall...
 
Utanför badrummet har jag en liten byrå som nu är julpyntad.
Där har jag den fina krukan City av Hjördis Oldfors för Upsala Ekeby, två vita hyacinter trivs tillsammans i den. Där står även en blå Ekebyvas och en bonjär från Gefle i form av en pumpa.
 
Adevntsljusstaken är en äldre modell från Ekeby med skål där jag i år har äpplen och nötter. Den bistra nötknäpparen i form av en tomte köptes in i Göteborg i torsdags. Man kan ju förstå att han ser lite bitter ut om han måste knäcka nötter med munnen. Två smala löpare lyckades jag klämma in på byrån.
 
Vi avslutar med tidernas bästa jullåt, Mer jul med Adolphson och Falk.
 
"En show glöms bort om den bara visar opp effekter som man knappast anar.
Så ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
Jag vill ha snötyngda hus, tusentals ljus, kulörta kulor i drivor,
bjällerklang som ackompangemang, på alla julens skivor."
 
Over and out!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Det där med mera jul är ju ärftligt.....

Svar: Precis!
Anna Sandberg

2013-12-09 @ 13:16:39
Postat av: Khina

Åh va härligt juligt du har gjort det. Jerry R:s tomtar är ju så underbara. Blir lika glad varje år när de tas fram.

Svar: Och min totala lycka när jag fick en fin namnsdagspresent av morsan, tomteparaden! Tack för komplimangen, du skulle bara se röran utanför fotona!
Anna Sandberg

2013-12-09 @ 18:16:10
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: RETROknoppen

Jättefint juligt inlägg bakom lucka 9 - me like!
Det är något speciellt kalendrar,,,och gammalt julgranspynt. Bestående charm.

Hälsar en som klädde julgranen idag :)

Svar: Åh, jag är så avundsjuk på att du redan har klätt julgranen! En äkta hoppas jag?! Med massor av gamla pumlor och fina ljus.
Anna Sandberg

2013-12-10 @ 00:03:34
URL: http://www.retroknoppen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0