Det naturliga urvalet

Det har inte blivit så mycket handlat på senaste tiden. Jag har låtit bli att köpa det onödiga, eller kanske jag ska säga det onördiga. Jag har ju istället kommit in i en sälj-period vilket är bra både för platsbristen och plånboken.
 
Några köp har det ändå blivit. Med mig ut från Läkarmissionen förra onsdagen hade jag endast med mig ett föremål. En nästintill perfekt skål från Upsala-Ekeby av Anna-Lisa Thomson från serien Marina.
 

Personalen hade nog missat att det stod UE under eftersom priset var lågt, 45 kronor. Annars har prisbilden gått bananas på Läkarmissionen. Allt har blivit väldigt dyrt på kort tid. För ett par år sedan var Läkarmissionen min favorit, men nu är det bara snäppet bättre än Myrorna.
 
I helgen besöktes tre loppisar. En annorlunda skål från Sea - Hjärtans gott med röda hjärtan, några Sparta-tallrikar från Gefle och två kvadratbrukar av Signe Persson Melin blev rovet. Inte som det brukar sluta när jag besöker södra Dalarna för att loppa. 
 
I söndags var jag och min mor med och sålde på en loppis i Surahammar. Jag handlade bara två saker!
 
När kvinnan vid bordet mittemot packade upp var jag snabb som en kobra. En svart vas av Viking Göransson från Upsala-Ekeby blev min för 50 pix.
På bilden tillsammans med skålen från samma serie som köptes på scoutloppisen.
 
Vid ett bord såg jag den, kokos-skålen. Störtade fram! Bara för att upptäcka att den hade en stor nagg. Men skam den som ger sig. Jag frågade damen som sålde. Hon blev helt till sig:
"Inte kan man sälja trasiga varor heller, den ska jag genast ta bort."
Jag frågade vad hon ville ha:
"Ja, tio kronor då..."
 
Behöver nog inte ens skriva att jag köpte den.
Det är den näst minsta modellen tror jag. Nu har jag två delar ur serien. Båda har skavanker. Men vad gör det om 100 år?
 
Jag kan inte låta bli att fundera på vad jag skulle fått betala om den varit hel... Men känslan säger mig att det kanske skulle vara max 50 kronor. Det grämer mig lite. Men nöjd är jag ändå.
 
Over and out!

 

Kommentarer
Postat av: Peter

Fina fynd! Gillade framförallt fatet av Anna-Lisa Thomson.

Känner igen ditt resonemang kring naggade fynd. Är ju ofta som inser att för bara några tior mer hade man fått köpa samma föremål, även om det varit felfritt. Dock svårt att avstå från vissa inköp, även om det finns en lite nagg...

Svar: Jo, men jag tycker att det ännu oftare händer att naggade och limmande föremål säljs för hutlösa summor med motiveringen: Det är ju ändå en UE/Rörstrand/Lisa Larson/Gustavsberg. Folk begriper inte att föremålet tappar enormt i värde när det är naggat. Då är det bättre med 10-krononsnaggar
Anna Sandberg

2012-08-29 @ 08:26:02
URL: http://www.upsalaekeby.blogspot.com
Postat av: Linda

Wow, Marina är en ny favorit hos mig. Älskar de vackra formerna!
Och synd på Kokos-skålen, men hellre en naggad Kokos än ingen alls!

2012-09-03 @ 12:06:01
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0