Retrobloggarnas julkalender - lucka 24

Ute på taken ska snön ligga vit, 
det är så mörkt att tomten inte hittar hit! 
Tur att retrostakarna lyser i alla mina fönster 
och att dukarna har julklappsmönster! 
 
 
Jag ids inte städa, feja och tomte-skrubba, 
sätter inte ens fram min julekrubba. 
Ty julgransmattan man skräpet kan sopa inunder 
och tända ljuset i orreforsstaken för lugna stunder.
 
 
Julfint kan man få utan att slita som en tok, 
upp bara med Roupe-bonaderna på en krok! 
Tomtar på grisar, lok och i parad, 
Alla tomtar gör mig lyckligt glad. 
 
 
Granens topp har jag fått klippa av, 
den uppfyllde inte toppspirans krav. 
Sköra pumlor håller mig ständigt rädd, 
till dess att granen äntligen är klädd! 
 
 
I köket trängs blommorna på rad, 
cyklamen har redan vissnat och gör ingen glad. 
Julrosen står och niger i sin vas, 
väntar på årets stora julkalas! 
 
 
Inte en enda julklapp i julstrumpan! 
Tomtenissen drattade nog på rumpan, 
när han klättrade på isig tuva, 
fick han göra förband av sin luva.  
 
 
Till jul vill jag gärna samlingen komplettera, 
gärna något med Upsala-Ekeby-lera. 
Jag gillar Atterberg och Oldfors med flera, 
kommer du med Simmulsons Sagina ropar jag: mera! 
 
 
För att jag ska komma till vett och sans, 
har Retromorsan bundit en dörrkrans. 
Den hälsar välkomen till var och en, 
särskilt till tomten som kommer sen'.
 
 
God jul och gott nytt retroår! 
Vi hoppas att skattgömmorna består! 
Spring nu på loppis och storfynda! 
Hamna först i kön, ja, skynda! 

Kommentarer
Postat av: Retromorsan

Fint, och det blir alltmer avancerade rim !!!. Nu är i alla fall granen klar här, dock inte lika avancerad i toppen utan Roland Anderssons egenhändigt tillverkade stjärna.

Svar: Ja, man får ju lägga manken till! God jul!
Anna Sandberg

2016-12-24 @ 13:20:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0