Scoutloppis - den bästa sorten!

En varm lördag drog vi iväg till Sörmland. Ett snabbstopp på en stor bakluckeloppis i Malmköping där jag fyndade en fin stövelknekt, en Blå eld äggkopp och ett par vikingar till samlingen. 


Den bruna längst upp i bild köptes i Malmköping... Nu kanske jag inte behöver fler?! Eller? 


Någon som gjort en egen gjutform från en UE-viking, men den fick följa med hem ändå. 

Den årliga scoutloppisen stod på agendan. En stor åker där parkeringen är och transport till loppisen i "turisttåg" eller med häst och vagn... 

En gräsplätt, ett tiotal stora tält där prylarna, kläderna och möblerna är uppsorterade. Mellan träden breder folk ut picknick-filtar och folk strövar fram och åter mellan loppisborden. Det vrids och vänds på föremål. Ingen köper något. Ingen får köpa något. 


Klockan segar sig fram, jag har spanat in det jag ska sikta in mig på och bevakar mina intressen noga. Lägger upp en strategi... 

TUUUUUT! Vi dyker ner på samma föremål. Det blir budgivning om den gröna Royal krona-ljusstaken. Men min motspelare får vinna den kampen. Grattis till en fin ljuslykta till ett fint pris. Istället drar jag bort runt bordet och norpar åt mig FEJ-hästen och en annan ljuslykta, ropar åt tjejen i scoutsjalen: "Vad vill du ha för det här?" Jag betalar strax en tjuga och går vidare till nästa intressanta pryl. 

Där i tygtältet hade jag ju sett en julduk... En tryckt 60-talare. Kan den fortfarande ligga kvar i lådan? Hoppas, hoppas, hoppas! 

 Även Jerry Roupes väggbonad Vår lilla Stad fick jag köpa för en femma, den var kvar ända till på slutet när jag hittade den i lådan, lätt förvånad över fyndet i elfte timmen langade jag fram betalningen. 


Efter några varv är det dags för picknick på gräset. Men man kan ju inte låta bli att spana bort mot loppistälten. 


En auktion avrundar dagen... I år var det en fin liten serveringsvagn i teak som intresserade men när buden blev fyrsifriga var det ingen idé att ens ge sig in i budgivningen. Efter auktionen reas resterna ut. Inget ska vara kvar till nästa års loppis. 

En fin lysrörsarmatur från Ateljé lyktan blev sista inköpet innan jag och Retromorsan tog Loppisexpressen hemåt igen. 




Nästa år provar vi loppislyckan igen! 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, jag behöver komplettera och googlar. Då hittar jag en bild på din blogg på tallrikar från Gustavsberg som heter Astrakan. Gröna med äpple på. Jag undrar om du har dem kvar och om de är till salu?
Mvh Ann Helmersson
0738 291 291

2015-09-08 @ 23:48:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0