Helgens galna auktionsköp

Min kära mor tipsade om fina prylar på auktion i Eskilstuna. Jag nappade och vi tog en auktions- och loppisrunda i Eskilstuna i lördags. Det var ett specifikt föremål som fångat mitt intresse. Något som jag kände att jag nog måste ha...
 
 
Ingrid Atterbergs Korta serier är en samling vaser och fat med ett tre olika dekorvarianter. Serierna tillverkades endast 1956. Det som är speciellt med just dessa är att varje modell gjordes i begränsat, numrerat antal upp till 100 delar i respektive modell. Föremålen har modellnamn i från A1 till A26 vilket tyder på att det alltså finns 26 olika modeller. Vilken av de tre dekorvarianterna de olika föremålen fick var mer av en slump. Man hade 100 stycken av varje modell och färgsatte dem lite olika efter tycke och smak. Dekorvarianterna passar olika bra på olika föremål så man blandade lite.
 
Undrar hur många delar som gått i kras sedan 1956...
 
När den stora vasen nu skulle säljas i Eskilstuna så ville jag åka dit. Tidigare inköp där har ju gått strålande, den lilla vasen i samma serie blev ju min för bara 40 kr. Sagt och gjort. Jag slog till. Men det blev inte billigt. Jag får väl sortera ut ett gäng prylar här hemma för att finansiera mitt beroende... Precis uppackad här hemma, invirad i en impulsinropad julduk.
 
Tre är en samling brukar vi ju säga bland oss prylnördar... Så då hade man en samlling till att underhålla då.
Samlingen på plats på skåpet.
 
De tre delarna, hittills två av de tre dekorerna.
 
Over and out!

 

Kommentarer
Postat av: DeBeer/Manganiatokan/Erica

Jag kan bara säga ett stort GRATTIS!

Svar: Tack Mangania!
Anna Sandberg


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0