En nätt liten loppistur

En dag i början av september drog jag och sällskapet en raid genom Dalarnas södra delar. Starten gick i Hedemora, vidare till Gustavs och Borlänge. Lite småsaker köptes men inga stora investeringar. Målet var en liten by strax utanför Falun där Porslinsbloggen-Benny bor. Byteshandel på gång!
 
Denna gång var det mest jag som fick saker. Det kom grejer från höger och vänster. VildCatha och Form55 hade träffat Benny tidigare och då lämnat över lite saker som jag nu skulle få ta emot.
 
Men först tog vi en liten rundvandlig och kollade på Bennys alla läckerheter.
 
 
Extra värd en titt är Bennys koppsamling. Dessa är bara en bråkdel.
Här är koppar från Gefle som nog är hans största del i samlingen, han har även en del modeller från Rörstrand och Gustavsberg (m.m.). Vill ni veta mer om specifika modeller så rekommenderar jag ett besök på Bennys hemsida/blogg (länk här ovan).
 
Nu är ju koppar inte det enda Benny samlar på... Han är också förtjust i glas finskt och svenskt från några specifika glasbruk och precis som jag gillar han Upsala Ekeby. Vi har ganska likande smak och specifika serier av Atterberg och Oldfors står ganska högt i kurs även för Benny. Synd att vi i princip har samma favoriter...
 
Från Catharina - VildCatha kom denna vasen:
En vas av Ingrid Atterberg som tillverkades för Åhlen & Holm. Serien har inget namn men i folkmun kallas serien för mosaik och man förstår ju varför...
 
Från Jan med bloggen Form 55 kom en hel påse med saker. Det mesta kan jag inte visa upp här eftersom de ska vidare i form av presenter och julklappar. En bild kan jag visa:
Lansettvasen till höger hittade Jan på en loppis i Göteborg och han slog till direkt, visste att jag ville ha vasen.
Serien formgavs av Ingrid Atterberg för Upsala Ekeby.
 
Från Benny fick jag med mig en hel del. Bland annat släppte han iväg en dubblett i serien Atoll av Hjördis Oldfors. Tackar och bockar. Av mig fick han en Negro-vas i utbyte. En lyckad eftermiddag med byten.
 
Over and out!

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0