Fräckaste spättan i Malmö

För ett pat veckor sedan tog jag och kärleken en weekend i Malmö. Vi hade en hel del inplanerat, först nattåg från Stockholm till Malmö, retrodejt, en dagstur till Köpenhamn och en konsert med Bob Hund...
 
Efter en klart intressant resa i liggvagn som sett sina bästa dagar intogs frukost på ett hotell i lokala Malmö. Jag hade fått en fribiljett på frukost för två personer och vad passade väl bättre efter en natt i en skakande säng (brits).
 
Trångt på tåget och ändå är jag och hjärtat ganska små.
 
Smarrig frukost på hotell. Inte så ofta man äter hotellfrukost när man inte bott på hotell.
 
Vid lunch träffade vi Malmös främsta, fräckaste retrospätta Stina som bloggar på Allt det gamla goda. Givetvis skulle Retrolox och Allt det gamla goda göra stans loppisar, second hand och antikbutiker osäkra. Se upp! För att hinna alla vi ville hinna fick vi ge gärnet. Kameran glömdes tyvärr bort.
 
 
Spättan som precis grymtat på mig eftersom jag fotograferar utan att förvarna.
Det är nog därför hon ser lite förvånad ut. Dock är detta det enda kortet där Stina faktiskt syns. Och en förvånad spätta är bättre än ingen spätta. Här i en av de mest fullproppade butikerna vi var inne i. Inga köp just här, mycket fint dock.
 
Efter shoppingen blev det ett besök i den fina Funkispärlan (Stinas lägenhet). Ljuvlig! Den andas 50-tal och allt börjar falla på plats där, de har börjat känna in sig och upptäckt vad som passar och vad som behöver flytta ut. Köket gillade jag mest, en blandning av vackra föremål i originalskåpen.
Fika på finporslinet, så klart!
 
F.U.N.K.I.S Läckert, läckert, läckert!
 
De fina salt- och pepparströarna är formgivna av Irma Yourstone.

Så fina krukor...
 
... och vasen som jag är så avundsjuk på stod på fönsterbrädan i vardagsrummet.
 
I arbetsrummet hängde denna underbara kläning. En klänning som Stina räddat från en förtidig död. Hoppas att jag får se henne i skönheten någon gång.
 
Inköpen då?
En samlingsbild. Tre krukor, en okänd, en från Gefle och en Upsala Ekeby. Skålen är Upsala Ekeby av Ingrid Atterberg. Den blå vasen är ytterligare ett tillskott till min ofrivilliga samling, Ruda glasbruk och serien Cobolt av Göte Augustsson. Två figuriner från Upsala Ekeby, ganska olika, den ena är Vicke Lindstrands björn och den andra är Göran Anderssons tänkare. Vasen är Spiral av Atterberg.
 
I och med detta tackar jag Stina för en härlig dag i Malmös retrovärld. Tack för ledsagningen!
Fler inlägg från Malmö kommer senare.
 
Over and out!

 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tant Emma

Ni verkar ha haft hur roligt som helst. Stina har en toppenfin lägenhet minsann!

Svar: Både spättan och lägenheten är fina!
Anna Sandberg

2013-10-17 @ 19:49:06
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Postat av: Allt det gamla goda

oj oj oj.. där ser man! jag ser ju ut som ett ägg på bilden från "blå timmen", anna! det var synd att du inte fick en ordentlig bild på mig. tack för den fina dagen, hoppas inte mannen dog av ointresse!

Svar: Han lever än så länge... Jag tror att han tyckte det var ganska roligt i alla fall. Och du ser inte ut som ett ägg! Du är fin ju! Lite förvånad kanske.
Anna Sandberg

2013-10-17 @ 22:24:02
URL: http://alltdetgamlagoda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0