Den vackra svarta glasyren

Hos Erica med bloggen Mangania du älskade & lite till är det svart som gäller. Och inte vilken svart som helst utan den mattsvarta glasyren Mangania för Gefle porslinsfabrik. Men det är inte bara mörker hos Erica, i den inbjudande lägenheten finns även en del annat. Mustiga färger, läckra lampor, vackra växter, både i form av skolplanscher på väggen och i stilfulla krukor och blombord.
 
Jag besökte Erica en sen eftermiddag i slutet av september (därav de något suddiga bilderna). Genast började vi bubbla om retroföremål och våra samlingar, det som skulle bli ett snabbt stopp blev ett timmeslångt besök. Den främsta anledningen för besöket var att vi skulle genomföra lite byten. Jag hade med två vaser till Erica och hon hade en massa servisdelar till mig. Det är fantastisk vad ett nätverk kan göra! Inspiration, fyndhjälp, byten och nya bekantskaper!
 
Erica kan allt om Gefles Magania-glasyr och har en samling porslinsföremål med den glasyren som nästan är helt komplett. Det är svårt att bidra med delar hon inte redan har. Jag hade turen att hitta en vas i slutet av sommaren som hon inte hade.
Självklart med mattsvart glasyr... Om det är just Mangania eller kanske Negro är jag osäker på!
 
Ericas skåp är överfulla (precis som det ser ut hos de flesta av oss samlare) men hon håller en lagom nivå på prylarna hon har framme. Stor skillnad om man jämför med mig som just nu har världens oreda med staplade föresmål på varje ledig yta.
 
Köket:
Snyggaste retrotextilen som passar så bra tillsammans med stringhyllan och de matta föremålen. Som ni ser så är det inte enbart svart som gäller, Gefle har flera läckra glasyrer. Just i denna hylla ser jag den vita glasyren Alba. Sedan finns det flera andra såsom marinblåa Navy, den lila Astra och ytterligare en svart glasyr som heter Negro.
 
På bordet hittar vi en uppsättning för kryddor i serien Colorado som formgavs av Stig Lindberg.
 
Bordet med perstorpsplattan med dekor av okänd formgivare, troligtvis mitten av 50-talet. Den läckra lampan är även den från 50-talet.
 
Vardagsrummet:
Det första man lägger märket till när man kommer in i vardagsrummet är väggen med stringhyllor och som ett utropstecken ser man den stora svampen från tyska Bay. Tillsammans med sina mindre svampkompisar utgör de ett bra blickfång. I hyllan finns också Ericas stora samling av ISI vaser (översta hyllan) och här och var ser man föremål med Manganiaglasyr.
 
Ett nätt soffbord från andra halvan av 50-talet kompletterar den moderna soffan. Taklampan är jag grymt avudsjuk på.
 
"Bulbvaser" är ett litet samlarområdet för Erica, dock ska det vara specifika färger och gärna från några få, utvalda, glasbruk. Det verkar inte heller som att Erica tycker att man kan få för många stenägg och det kan hon ju ha rätt i...
 
Värlens snyggaste blombänk har hon med, den väcker ett enormt habegär hos mig.
 
På väggen finns även ett spår från Västmanland.
En ljushållare från Skultuna Mässingsbruk, Pendel av Pierre Forsell.
 
Med detta tackar jag för besöket hos drottningen av Mangania! Den skumma septemberkvällen och tidsbristen gjorde att sovrum och hall inte hanns med och inte lät sig fotograferas med min halvkassa mobilkamera.
 
Over and out!

 

Kommentarer
Postat av: DeBeer/Erica/Manganiatokan

Välkommen åter men med en längre fikastund!

Postat av: form55

Jag har bara varit i hennes förra lilla lägenhet, så det var trevligt att få se hur hon bor nu! Och visst fanns det en hel del fina grejer!

Svar: Jag tycker att det är så bra att jag bara har en timme att åka till Stockholm. Det är lätt att åka dit bara över en dag. Förstår att ni där nere har lite bekymmer när det är bloggträffar och liknande i antågande...
Anna Sandberg

2013-10-10 @ 12:19:59
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: precis en sån

Härligt inlägg! Vilket vackert hem och så vackra saker!

Svar: Jag längtar verkligen tills min egen lägenhet är såpass färdig som hennes. Även om hon liksom många av oss andra kör på ständig modifiering.
Anna Sandberg

Postat av: Tant Emma

Helt, helt underbart! Lyllos dig som fick hälsa på :)

Svar: Ja, och hon blev inte avskräckt heller verkar det som :) Hon har ju redan bjudit in mig på fika vid lämpligt tillfälle :P
Anna Sandberg

2013-10-11 @ 10:12:19
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0