Antik och kuriosa på Kista

En kall och blåsig septemberdag åkte jag till Kista för att besöka Antik och kuriosa-mässan. Det är nog mest en Retro och Kuriosa-mässa om man ska vara realist. Tur för mig eftersom som att jag är mest intresserad av 50- och 60-talet.
 
Här fick jag minsann parkera! Ett par fördelar har man när man är bloggare.
 
Mässan är relativt liten om man jämför med likande mässor men det är ett trevligt arrangemang och det brukar finnas mycket fint att se och lite smått att köpa. Årets mässa blev, för min del, rik på intryck. Även en del inköp blev det. 
 
Som vanligt träffade jag på några andra retrobloggare, Eli med bloggen Femtiotalsjakten skymtade förbi, Stefan med bloggen h55 mötte upp för ett litet byte och på plats i mässan fanns elefanternas försvarare Nicklas som bloggar på Antikmonologen som jag pratade en del med. Maria med Gilas Grotta fanns också med på ett hörn i form av överlämnat föremål som jag hämtade upp. Mangania-Erica besöktes efter mässan och från hennes lya blir det ett eget inlägg här på bloggen vid ett senare tillfälle.  
 
En del utställare hade lagt ner mer tid än andra på att formge montern. Här kommer en liten bildkavalkad. (Ber om ursäkt för halvdan kvalitet på bilderna)
 
En monter hade en snygg gammal butiksskylt, dock saknades neonrören.
 
En del körde på mycket, från tak till golv. 
 
Andra hade lite färre, utvalada objekt.
 
Hos Nicklas i hans monter fanns denna läckra vas från Rörstrand ur serien Ritzi av Gunnar Nylund. Storleken är sällsynt, vanligen ser man dessa i lite mindre format.
 
På bilden ser vi hur Stefan granskar ett läckert sybord, Sekunden innan jag tog bilden så låg både han och säljaren på knä under bordet och letade stämplar.
 
Prisbilden var helt klart varierande. Ett par "fynd" gjorde jag allt, dessa får ni nog se i ett annat inlägg.
 
Fint som jag inte köpte...
Fint från Upsala Ekeby, det fanns mycket att välja på men lite som passade plånboken. En grön paprika bland annat, den skulle man ha! 4900 kronor hade jag dock inte till hands...
 
De fina julgransfåglarna hade gärna fått följa med hem, hela bunten. 160 kronor styck hade jag nog inte råd med. 
 
Ett fat från Gabriel och en stövelknekt, knekten har jag redan en av hemma, den köpte jag för 45 kronor på Myrorna. Denna kostade närmare 700 kronor.

Kosta selterglas, (?) likadana som jag har ett gäng hemma ville de ha 100 kronor styck för och ett stort fat från Gefle i en lite ovanligare dekor.

Jag höll mig från att köpa ett Corsofat till, även om priset var helt okej. Jag motstod även den underbart härliga katten, även den Upsala Ekeby.
 
 
 
Äpple för is, tydligen tillverkad i Australien och importerad för Svenskt Tenn (och jag som sålde min för en femtiolapp...) Dessutom två snygga Atterbergfat som jag gärna hade tagit med mig hem, dock ska plåboken stopp.

Skärbrädan från Rörstrand med fina-fisken och trio i snygga vaser från Upsala Ekeby. Denna stod jag och spanade på en stund och tänkte att de där skulle man ju ha... Sedan kom jag på mig själv med att trånandet var ganska onödigt. Jag har ju två av vaserna, så det är bara Pepitan jag är trånsjuk över. Den skulle man ha...
 
Lite annat som var mer "roligt" och "nu lärde jag mig nått nytt":
 
Mitt kryddtorn är tillverkat i Danmark för NilsJohan tydligen. Det fanns en oanvänd i originalförpackning!
 

Där fanns också några ur familjen eskimå, men hunden verkar fortfarande vara bortsprungen. Ingen eskimåhund till familjen hemma i bokhyllan. (Har du en eskimåhund av Mari Simmulson för UE med nr 4298, hör gärna av dig!)
 
En lång dag på mässan var över, nu väntade retrosnack med Mangania-Erica...
 
Over and out!

 

Kommentarer
Postat av: Gunilla

kul att se lite fler bilder. Synd att vi missade varandra!

Svar: Ja, nästa gång ska jag försöka planera in det när fler av er är på plats. Det är ju himla kul att bloggarträffas!
Anna Sandberg

2013-10-08 @ 21:12:34
URL: http://gunillas-fynd.blogspot.se/
Postat av: form55

På bilden med corsofatet finns även en vit tallrik från Johansfors Party som inte jag har. Kan du med hjälp av en storleksjämförelse med fatet uppskatta storleken på tallriken?

Svar: Corsofatet är ca 27 cm långt. Så fatet kanske är ca 23-25 cm? Väldigt svårt att bedöma.
Anna Sandberg

2013-10-08 @ 22:22:11
URL: http://jjform55.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0