Det oförutsägbara fyndandet - ketchupeffekten

Först jade jag ingen, sedan hade jag plötsligt två!
 
Ibland är fyndandet oförutsägbart. En sak man aldrig tidigare har sett (inte ens på bild) ploppar upp framför näsan på en utan vidare. Att det kommer en precis likadan bara någon vecka senare känns lite otippat. Så var det men den lilla Atterbergaren jag nyligen köpte.
 
Plötsligt hade jag två! En senare Atterbergare än de jag vanligtvis faller för. Den ena fyndad på Brödet och Fiskarna för en femma eftersom den hade otydlig märkning, den andra köptes på min och mammas lilla loppisturné i Frufällan utanför Borås och där var den lite dyrare, 50 kronor. Serien heter Vesuv och tillverkades under 1960-1961.
 
Lite liknande har mitt Reijmyrefyndande varit den senaste tiden. De läckra miniatyrkannorna som jag trodde var en sådan grej jag aldrig skulle kunna fynda på loppis. Den första dök upp en sen eftermiddag på Läkarmissionen för ynka 15 kr. De två andra inhandlades i en rörig gammal frikyrka som nu inhyste loppis. Den blå och röda betalade jag totalt 60 kronor för. Även detta hände på kort tid.
 
Om man ska vara krass så kunde dessa små kannor betalat betalat bensinpengen på vår loppisturné. Men de får nog stanna hos mig. I alla fall tills jag sitter i en redig pengaknipa.
 
Bubblare i denna kategori som man kan passa in under ketchupeffekten är Mari Simmulsons eskimåfamilj. Jag köpte den större figurinen på auktion för 200 kr (vilket var ett fynd trots en liten nagg). Sedan har jag inte hittat fler familjemedlemmar förrän nu. Den sittande lilla figuren ropade jag in på tradera. Inte mindre än vid tre tillfällen under bara några veckor har jag träffat på den andra, stående eskimån. Dock inget köp, alla tyckte jag var för dyra.
 
Over and out!

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Peter

Roligt när det äntligen lossnar med lite fynd!!

Man har ju lärt sig vid det här laget att det för det mesta är lika bra att klippa till när tillfället ges. Blir allt svårare att hitta bra föremål, så när de väl dyker upp får man ta chansen! Även om det blir en dubblett eller två...

2013-05-30 @ 19:12:29
URL: http://www.upsalaekeby.blogspot.com
Postat av: kerstin

Nu blev jag lite intresserad av dina fynd. Själv köpte jag för inte så länge sen en grön kanna (10cm)
etikettmärkt med Reijmyre för en 5-krona. Vad jag nu såg är att min lilla kanna har handtaget mycket högre upp, medan alla dina kannor har handtaget lågt
Är min kanske en senare tillverkning?
Kerstin

Svar: Aha! Då kanske mina kannor inte alls är Reijmyre?! Spännande! Det ska jag forska vidare i. Ingen av mina kannor är märkta.
Anna Sandberg

2013-05-31 @ 11:16:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0