Sampe blev Backström

I söndags när jag vaknade sken solen in på min ofrivilliga samling. Serien Kobolt från Ruda glasbruk i tjock, blå glasmassa ser ganska platt och tung ut under gråa och molninga dagar. Så fort solen kikar fram lyfts de och blir lätta. Som enorma safier stod de där på sitt lilla bord medan solen spelade i ljus och skugga från tallarna ute på gården.
 
Från det ena till det andra, vi bläddrar bakåt i kalendern en dag. Den stora loppis-lördagen hade infunnit sig.

Dagen startade i en kö utanför Bombardier Arena. Storloppisen hade varit öppen i en halvtimme och det tog nog minst en halvtimme att ta sig fram till entrén och betala in sig. Där inne var det trångt. Det gick varken att gå framåt eller tillbaka och loppisborden gick knappt att se. Barnvagnar med gnälliga ungar som föräldrana använde som någon typ av forseringsvapen. Det gällde att akta hälsenorna. När jag efter mycket om och men tagit mig runt ett varv utan ett enda inköp så började både tålamod och loppislust att tryta. Jag gav det ändå en chans till och då hade det blivit lite tunnare med folk.
 
Tänk, då blev det faktiskt några inköp.
Stiliga Herr Lök stod och väntade vid ett bord. Formgiven av Monica Backström för Interflora. Ett riktigt fynd, köpte mig en karl för 20 spänn.
 
Denna handduk av Monica Sampe blev min efter lite prutande. 60 kronor fick jag den för efter lite trugande. Tydligen finns den även med blå bakgrund, så nu är jag på jakt efter en sådan med.
Monica är dotter till textilformgivaren Astrid Sampe och som nu mer heter just Monica Backström.
 
Kan man tänka sig. Två så olika föremål från samma skapare. Eller har jag fått något om bakfoten?
 
Det fina UE-fatet fick jag för 40 kronor. Säljaren vägrade egentligen att pruta på priset som från början var 50 kronor. Men, se, det blev prutning i alla fall. Tidigare har jag två flaskor eller burkar med denna dekoren och det är Mari Simmulson som fomgivit.
 
I övrigt köptes lite småplock. Grytunderlägget har jag två liknande sedan förut och den röda lyktan från Gullaskruf heter Reffla. Just ljuslyktan är fomgiven av Kjell Blomberg medan de övriga delarna i serien är fomgivna av Arthur Percy. Både underlägg och lykta för bara 15 kronor på stadsmissionen.
Ett ensamt trälock kostade 1 krona på Life Center och den lilla katten kostade bara ett par kronor. Katten är från Rutebo i Leksand.
 
Några smycken blev det vid ett av loppisborden på Bombarier-loppisen. Hälften av dem i härligt retro. "korset" kostade 30 kronor och den lilla blomman fick jag på köpet när jag prutade ner hela lotten med en femma.
 
Under dagen besöktes också loppisen på Trix Teatern. Den var betydligt trevligare än loppisen på Bombardier Arena. Ett lugnare tempo med rättvist, hembakat och ekologiskt fika. Säljarna hade skön stajl och varorna var billiga. Tyvärr lite för mycket nya saker för att jag skulle fastna för något. Jag köpte ändå ett par nya klädesplagg (tyvärr ganska oretro men fina ändå).
 
En trevlig loppislördag blev det tillslut.
Nu har jag bestämt mig för att ha ett litet loppisuppehåll på ca 3 veckor, fram till loppisen i ABB Arena. Jag och mor min har bokat ett bord och ska sälja lite av överflödet. Anledningen till uppehållet är att jag behöver lite extra tid för att få jobba med min renovering. Känns som om jag aldrig ska bli klar! Dessutom så vill jag bevisa för mig själv att jag kan låta bli att loppa. :) Dock känns det inte så svårt att hålla sig borta. 
 
Over and out!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: precis en sån

Så tuff Herr Lök är och handduken var bara helt underbar!

Svar: :D Jag är helt frälst på handduken. Och Herr Lök växer för varje dag som går. Tänkte nog inte behålla hon om först men han blir nog kvar en stund i alla fall.
Anna Sandberg

2013-03-21 @ 13:52:19
URL: http://precisensan.com/blogg/
Postat av: helena Högberg

Jag var bra sugen på att besöka de båda loppisarna, men fick inte till det med barnvakt. Man får istället se fram emot ABB-loppiset, vet du vilken tid de öppnar?

Svar: De öppnar klockan 10.00 Helena (dock brukar dörrarna vara vidöppna redan från 8.00 när säljarna får komma in i lokalen. De har ingen koll...)
Anna Sandberg

2013-03-21 @ 22:50:09
URL: http://loppisloella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0