Vykort från webben

I det nya numret av Hus & Hem Retro finns jag och bloggen med. Tyvärr så blir det lite trångt om plats på ett vykort och här kan du som vill få läsa texten i sin helhet. Det där med att vara kortfattad är inte riktigt min grej...
 

 

På bilden:

Femtal i ess, det trodde jag inte man kunde få. Men döm av min förvåning, jag hittade fem underbart vackra vaser från Upsala Ekeby på sju dagar. I mitten ståtar favoriten av de fem, en vas ur serien Pepita av Ingrid Atterberg från mitten av 50-talet. Den randiga vasen till vänster i bild är även den en Atterberg, serien heter Presenta. Bakom Pepita och Presenta skymtar Atterbergs Tri, skapad 1963. En otippad förälskelse som jag föll pladask för här jag hittade den billigt på en liten loppis. Den härligt stora och mintgröna vasen är formgiven av Anna-Lisa Thomson och serien heter Lancett. Den röda hänkelvasen har Hjördis Oldfors formgivit, serien heter Rio och är från slutet av 50-talet.

 

Skriver om:

På Retrolux skriver jag om mina loppisraider, auktionsbesök och fynd. Upsala Ekebys keramik av Atterberg, Oldfors, Simmulson, Andersson och Thomson gör mig knäsvag. Det blir även en del inlägg om mina övriga intressen och mina små tripper runtom i landet. Gamla kåkar, kulturarv och historia intresserar.

 

Bästa fyndet:

Tidigt i våras var jag på auktion i Eskilstuna. Jag hade tidigt kollat in auktionskatalogen och speciellt en lot såg jag fram emot. Hjärtat bultade i halsgropen, jag blir så vansinnigt nervös på auktion. Auktionen kom igång och jag började budgivningen. Plötsligt slogs klubban i bordet. Endast ett bud, mitt bud. 40 kronor. Och där satt jag med en vas ur en av Ingrid Atterbergs korta serier som gjordes i endast 100 exemplar. Ibland har man tur.

 
Länk till Hus & Hem Retro, nyaste numret kommer ut i butik den 13 juni, detta är en liten förhandstitt!
 
Over and out!

 
 
 

Kommentarer
Postat av: DeBeer/Manganiatokan/Erica

Buhuuuu..... min tidning har INTE kommit idag heller!!! Abstinensen blir värre och värre!!!

Svar: Stackars! Klappar på huvudet....Jag har fått två!
Anna Sandberg

Postat av: Christin

Läste om dej idag. Kul ! fina vaser.

Svar: Trevligt att du tittade in! Kul med lite nya som kikar in.
Anna Sandberg

2013-06-14 @ 23:04:56
Postat av: Tant Emma

Så himla kul! Förresten. Jag hakar gärna på och lunchar med dig och La Mome nästa vecka om det är ok för dig.

Svar: Självklart får du gärna haka på Emma! Det blir kul, ju fler desto bättre.
Anna Sandberg

2013-06-15 @ 21:06:44
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0