Drömmen om en vas

Trodde nog inte att jag skulle få äran att äga denna skönhet. Jag var till och med osäker på om jag skulle få se den i verkligheten. En vas av Anna-Lisa Thomson för Upsala Ekeby. En synnerligen udda dekor. Inget man ser varje dag. Eller jo, vad säger jag. Det får jag ju göra nu!
 
På auktionshuset site hade man inte gjort vasen rättvisa. En vit vas mot vit bakgrund gav en gulbrun bild. Dessutom nämdes inte det magiska ordet i texten, det magiska ordet "Paprika". För det är en paprikavas jag köpt.
 
Bilden från auktionsfirman.
"Golvvas, Anna-Lisa Thomson Upsala-Ekeby
Höjd 52 cm. Invändig spricka, små nagg förekommer."

Sprickan är mer eller mindre en glasyrkrackelering och naggen är mycket svåra att se.
En läckerbit som en praktikant på Upsala Ekeby tappade i glasyrhinken någon gång på 50-talet.
Skämt och sido... Här är den fina vasen från UE, en helvit paprika.
Att den blev billig kan jag inte påstå, dock kan jag inte heller påstå att den blev dyr. Vad det innebär får ni själva klura på.
 
Vasen har jag sett på bild en gång tidigare. Min bloggarkollega Jessica med bloggen Retrolyckan har även hon en helvit Paprika.
 
Drömmen om vasen var en sanndröm.
Over and out!


Kommentarer
Postat av: Helena Högberg

Ja, inte kan den vara vanlig, jag har då aldrig sett en sådan! Fin!

2013-06-24 @ 17:33:38
URL: http://loppisloella.blogg.se
Postat av: UpsalaEkeby

Grattis till ett fynd!!

Tittade också på auktionen, men konstaterade att jag inte vågade chansa kring sprickan, då jag inte kunde se vasen på plats. Dessutom skulle det varit svårt att frakta ner den till Malmö.

Kul att den hamnade hos en som verkligen uppskattar den!!

Svar: Du ska veta att den verkligen uppskattas! Den kommer för evigt att få bo hos mig. Det kändes som ett fynd, jag var beredd att gå ganska mycket högre än den summan klubban föll på. Jag håller tummarna för att du ska hitta en du också. Annars brukar ju Malmö vara bra för UE-fynd, Västerås ligger lite för nära Uppsala för att kunna göra de riktiga fynden.
Anna Sandberg

2013-06-24 @ 21:06:28
URL: http://www.upsalaekeby.blogspot.com
Postat av: Anna

Helt fantastiskt fin! Grattis!!!

Svar: Tack! Jag är så glad att jag kunde ropa in den.
Anna Sandberg

2013-06-25 @ 06:25:18
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Tant Emma

Grattis till den finfina vasen! Det är härligt med sanndrömmar :)

2013-06-27 @ 19:40:55
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Postat av: DeBeer/Manganiatokan/Erica

Härligt med efterlängtade delar! Jag är inte så förtjust i Paprika men den helvita var riktigt vacker :-D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0