Auktion i Eskilstuna

Äntligen fick jag möjlighet att åka på auktion i Eskilstuna. Jag och mamma kollade in auktionskatalogen på nätet och tyckte att det fanns tillräckligt mycket för att det skulle vara mödan lönt att åka till Eskilstuna. Mycket fint från Upsala Ekeby och även en del saker från Gefle.
 
Lokalen var väl mer eller mindre proppfull av fyndjägare.
 
Vårt första inrop var vi dock de enda som bjöd på. Lägsta summan man kunde bjuda var 40 kronor och det var precis det som vi gav för vasen ur Atterbergs korta serie. Dessutom fick vi en vas av Sven-Erik Skawonius på köpet. Så ännu en del i en av Atterbergs korta serier står nu och tronar här hemma tillsammans med det fina fatet. Vasen har lite smånaggar. Men eftersom jag inte tänker sälja den så gör det inte så mycket.
 
46 kronor fick jag alltså ge för denna goding!
 
Lite mer kostsam blev dock nästa inrop. Men visst är den snygg?
Längst till vänster står den nya Paprikan, även det Upsala Ekeby men formgivaren är Anna-Lisa Thomson. Med slagavgifter blev det totalt 1100 kr för vasen. Hoppsan... Den gröna kompisen fick jag ge drygt 700 kr för strax innan jul. Jag tror inte jag visat upp den förrut. Golvvasen till höger har jag sedan något år tillbaka. Även den köpt på auktion.
 
Det var mina två inrop. Jag var med på några andra grejer också men de rusade iväg i pris. Mamma ropade in en Paprikavas hon med. Samma form som den gröningen här ovan, men hennes är vit. Vissa UE-föremål förvånade, drog iväg till galna nivåer!
 
Mor fick även med sig lite blått glas, bland annat några små kryddburkar av Erik Höglund. Ett Gefle-föremål fick hon med sig, ett ljusblått fat på fot.
 
Två loppisar hann vi med på trippen. Några aladin-lyktor i grått får väl betraktas som fyndet där.
 
Lite wokade nudlar sitter inte fel i en tom mage. Man blir hungrig av fyndjakt!
 
Over and out!


Kommentarer
Postat av: Benny

Var det ett sånt här eller ett i samma serie som din mor ropade in? I så fall, hur stort?

http://www.tallbacken.net/porslinsbloggen/wp-content/uploads/2012/05/A3-skål.jpg

Svar: Jo, Benny. Det är ett sådant fat. Dock vet jag inte storleken. Skulle tro att det är knappt 30 cm. Hann knappt hålla i det, packade bara ner det i en kasse åt mamma och sedan drog vi snabbt iväg för att hinna med ett par loppisar innan de stängde.
Anna Sandberg

2013-01-15 @ 21:28:28
URL: http://www.tallbacken.net/porslinsbloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0