Loppisarna, eller förlåt, second hand-butikerna

Högtravande loppisar. De butiker som inte längre kallas för loppisar utan second hand. Inte ens i folkmun får de kallas loppis längre, då får man en smäll på fingrarna. Underligt!
 
Snobbfasonerna på loppisarna måste bort. De orealistaiska priserna likaså. Det sätter höga priser på skräpet och samtidigt har de mage att gnälla på att ingen köper eller att folk prutar. Konstigt. Nej, inte alls. Det är väl inte så konstigt att deras lager fylls upp och hylloorna blir fulla. Ingen vill ha hyllvärmarna och framför allt, ingen vill ha de trasiga hyllvärmarna. 
 
I min värld vinner: Sälj många föremål till lågt pris
över: Sälj få föremål till högt pris.
Resultatet blir ju det samma. Eller nja, nästan i alla fall, där det första resonemanget ger fler nöjda kunder som känner att de gjort fynd = med återkommande kund.

Istället för att bli högtravande och snobbiga borde second hand-butikerna komma ner på jorden. Det finns anledningar till att många hellre väljer loppis än nytt. I många fall beror det inte på så triviala saker som att formgivning och design var bättre förr, eller att en eftersträvan att vara annorlunda. Ibland beror det på att man helt enkelt inte har råd att köpa nytt, eller att man vill värna miljön.
 
Men det som är mest störande är väl ändå den påverkan detta har i vår omvärld. Jag trodde att loppisarna skulle vända ryggen mot massproduktion och slit och släng. Men när kunderna väljer att att handla nytt, billigt skräp istället för att handla på loppis på grund av att priserna och kundbemötandet är kass så är det något som är fel.
 
Det är illa när folk börjar välja bort loppis eftersom det är BILLIGARE att handla i varuhusen och klädkedjorna. Skärpning!
 
Att dessutom de föremål man lämnar in ska fraktas land och rike runt för att prismärkas och slutligen nå sitt slutmål i hyllan i butiken är ju helt uppochner. Jag som trodde loppis skulle vara det miljövänliga alternativet?
 
Jag tycker inte att det är så konstigt att folk väljer nytt, billigt oanvänt framför gammalt, dyrt och använt... När det ser ut såhär i många butiker: 
 
Myrornas nya kampanj.
... och i fönstret ligger dessa:


Den loppbitna filten som låg i ett mörkt hörn i månader fick plötsligt uppgraderas, likaså textilen med dalamotiv. Först trodde jag att det var Ullaredspriser: 7.95... Men det stod 795...
 
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
 
Hur ser de ut i övriga landet? Skicka gärna bilder till mig från era lokala loppisar, jag tänkte att jag skulle göra ett skratta-gråta-galleri.
 
[email protected]
 
Over and out!


Kommentarer
Postat av: Helena Högberg

Jag håller med dig. Det är fel när det är billigare på varuhusen. Störst fyndchanser har man nog på småloppisar i lite mindre samhällen, här kan man handla väldigt billigt ibland, men det är klart, det varierar mycket från ställe till ställe.Men På En Hjälpande Hand, mitt lördagsloppis tittar jag sällan på kläderna. "Damkläder 50:- (ej jackor och klänningar)". Hur kan man göra det så enkelt för sig,skillnaderna på kläderna kan ju vara enorm!

Svar: Ja, det verkar ju väldigt konstigt att alla damkläder ska kosta 50 kr. På många ställen har de ju ett pris för vardera typ av plagg, typ Kjolar 40 kr, skjortor 50 kr osv. Men då blir det väldigt ofta en diskussion om vad som är vad.
Ja, det är på små, tillfälliga loppisar man kan göra fynden. Och jag tycker att det är kul, både att sälja och köpa billigt. Det är så kul att se någons glädje när de gör ett riktigt fynd. Man önskar ju att det kunde vara mer så på de större loppiskedjorna.
Anna Sandberg

2012-09-04 @ 20:26:04
URL: http://loppisloella.blogg.se
Postat av: khina

Ack ja, vad jag känner igen mig i ditt resonemang. Tror att det till stor del är Traderas fel, för där säljs många prylar till hutlösa priser. Och penningbegäret är stort hos människan, privat eller som förening. Ofta hör man, om man protesterar mot nån prissättning, just detta argument - på Tradera gick en sån för....Vad man glömmer är ju att det är auktion!!!

Svar: Jo, pengar ska de ha. Så mycket de kan få in. Men för loppisarna blir det ju i slutänden samma sak, att sälja 10 saker för 100 kronor som att sälja en sak för 100 kronor. Det är ju inte direkt så att de har tomt på hyllorna.
De tackar NEJ till saker, fina saker. Min soffa ville de inte hämta. De trodde inte att min knallblå soffa från 60-talet intresserade någon. Men en matgrupp i Furu ska de ha 500 pix för (och på auktion får de knappt säljas för 20 kr)

De KASTAR saker eftersom "ingen vill ju köpa dem". Jo, de trasiga, spräckta sakerna kanske inte är så intressanta. Men de kastar hellre än lägger i en gratislåda/fyndlåda på många ställen.

De får gärna ta lite mer betalt för fina saker, men då ska det vara i fint skick och visst det får väl ge sig in i Tradera/auktionssvängen då. Det blir ju inte alls samma sak eftersom tradera har så stort upptagningsområde.

På en loppis i Sala läger de ner mycket tid på skyltningen och alla föremålen i fönstret auktioneras ut. Man kan lägga bud på sakerna under hela skyltningsperioden. Det tycker jag är ett okej sätt...
Anna Sandberg

2012-09-04 @ 22:04:40
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Gila

Instämmer i att det gått för långt...när en del sen jämför med Tradera...då måste man ju bara påminna om att det är auktion!

Svar: Visst kan de söka kunskap och vägledning genom att kolla på Tradera och auktioner. Men fenomenet Tradera är opålitligt i prisbilden och har så väldigt stort upptagningsområde. Det är väldigt sällan ens ett auktionshus i en mindre stad kommer upp i Tradera-priser.
Anna Sandberg

2012-09-04 @ 22:07:00
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: ♥ LILLADOCKAN ♥

Jag säger som jag alltid har sagt...jag tycker att priserna ska uppmuntra folk till att handla i andra hand, ta avstånd från den galna massproduktionen, tänka på miljön. Men allt det där bra som kommer ur att handla i andra hand blir ju lite av ett problem när prissättningen är vansinnig. När jag tar med mig folk på loppis så vill jag visa dem hur galet fina saker man kan få för väldigt lite pengar. Jag vill inte visa dem att någons avlagda IKEA-saker kostar mer än vad de gör när de är nya.

Har inte loppat så mycket alls på senaste faktiskt. Men om jag ser något heltokigt framöver så ska jag föreviga det :)

Svar: Word!
Anna Sandberg

2012-09-05 @ 05:51:01
URL: http://denlilladockan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0