Galenskap i Göteborg, del 2

Dagen i Götet blev ganska trevlig om än lite förvirrad när vi körde vilse på väg till en loppis. För första gången önskade jag mig en GPS som kunde berätta exakt hur jag skulle köra. Det blir liksom lite problematiskt när man åker utanför kartans kant....
 
Dock så fyndades det ganska bra. Besök på blott två loppisar gav god utdelning tack vare både tur och skicklighet...
 
På första loppisen blev det inköp av två gardinpar. Nytillverkade men i retrostil. Dessa får ni se en annan gång. Dessutom en kaffeburk från Selsbo ur serien jag samlar på. Den var ganska tradig och skitig men blev betydligt mycket bättre efter en disk. 20 pix.

Den fina lampfoten hamnade i korgen efter en närmare granskning. Den otydliga märkningen visade att det var Rörstrand. Så 40 kr var den värd.
Där under glasyren kan man ana Rörstrands märkning.
 
Fler fynd blev det efter mycket irrande för att hitta till en Erikshjälpen-butik. Fler burkar till Selsbo-samlingen. Fem kryddburkar av den större modellen. Tjusigt! De pryder sin plats i hyllan i köket.
Fem burkar, fem kronor styck. Passar utmärkt! Roligt med nytillkomlingarna, speciellt timjan och ingefära. Någon dubblett blev det som får flytta hem till mammas kryddburkssamling. 
 
Även en vas ur serien Fyris av Olle Alberius blev min för blott 10 kr, tack vare otydlig märkning. Lite naggad men det gör inte så mycket.
 
De tre miniatyrerna har jag ingen aning om varifrån de kommer. Jag lurades lite av märkningen som såg ut som BoFajans. Men jag tror inte att det är det. Någon som vet. Vacker blå harpälsglasyr i alla fall.
 
På eftermiddagen mötte jag Jan Johansson som bloggar på bloggen Form55, han hade med sig några bytes/köpes-objekt till mig. Såhär fint blev det hemma:
 
Den lilla lila vasen i serien Ax av Berit Ternell från Gefle, här tillsammans med sin vita och gröna polare.
 
Den lilla Lansetten på plats i hyllan. Tillsammans med en "vinga" från Upsala-Ekeby och Ingrid Atterberg. Även en Lisa Larson skymtar.
 
Det stora fatet/skålen i serien Mars av Mari Simmulson för Upsala-Ekeby, kompisen hade jag sedan innan.
 
Hoppsan! Så det kan gå. Den hade jag ju redan!!! En av skålarna i serien Negro av Ingrid Atterberg. Nu har jag två....
 
Eftersom det var en vardag så kunde mötet med Jan inte bli så långt. Jag och Barbro hade en tid att passa för middag och sedan föreställning med Galenskaparna. Vi stod i entrén till Nordstan och köpslog.
 
Fortstättning följer.
 
Over and out!


Kommentarer
Postat av: Helena Högberg

Väldigt många fina fynd!Förut har man aldrig tänkt på vad himla tjusigt det är att ha vaser stå i grupp så där, helt utan blommor. Förr, då skulle det vara en vas med en blomma.Mitt på bordet. Punkt.

Svar: Vaser utan blommor blir som ett konstverk i sig... Men trots det så säger jag ju inte nejtack om någon kommer med fina blommor till mig. :D
Anna Sandberg

2012-11-04 @ 17:47:12
URL: http://loppisloella.blogg.se
Postat av: form55

Ajdå, så du hade redan negrofatet. Men den är nog inte så svår att bli av med.
Kul att se lampfoten på bild också!

Svar: Haha, ja och vet du vad som gör det hela ännu lustigare? När jag hämtade sista lådan på vinden så hittade jag ÄNNU en i den storleken. Så jag har tre... Känns som total minnesförlust och förträngning.
Anna Sandberg

2012-11-04 @ 17:49:41
URL: http://jjform55.blogspot.com
Postat av: lybtar

Det är ju inte konstigt att jag inte hittade något på Erikshjälpen :)
Fyndade du Winbladen i Göteborg också?

Svar: Jodu, tänk om det vore loppisfynd ändå! Nej, tyvärr, de är inropade på auktion. Tror jag betalade 500 + slagavgift för vas och tre fat. Okej pris men inget fynd.
Så himla synd att jag inte visste att du skulle till Erikshjälpen också! Nästa gång! Då!
Anna Sandberg

2012-11-04 @ 18:18:55
Postat av: Cinnajohansson

Wow, vilka fyndigheter;) så mycket vackert och vändans fina och roliga bilder och kompositioner!

Svar: Haha, tack för beröm om bilderna. De är snapshot med mobilen strax innan det var dags att ta sig till jobbet. Så det är ju noll tanke bakom mer än att jag ville få med föremålen på bilden. Några blev visst lite mörka. :)
Anna Sandberg

2012-11-04 @ 19:49:59
URL: http://tusenvaser.blogspot.com
Postat av: khina

Köra vilse i Gbg.är ingen konst - jag hamnade varje gång i Angered!! Bra loppat dock! Tur hade du med att hitta kryddburkar. Lampfoten var en klar höjdare!

Svar: Tydligen inte. Vi snurrade på alla möjliga konstiga vägar och körde nog säkert tre mil mer än nödvändigt. :P Typiskt. Men vi gav inte upp i alla fall, det var ju tur, mamma var nära att kasta in handduken och fem minuter senare var vi framme.
Anna Sandberg

2012-11-04 @ 21:40:02
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: RETROknoppen

Vilken fantastisk samling av Selsbo-burkar - undra hur många delar som finns? Påminner mig om mina Gabrielburkar, även de med korklock. Rätt så billiga men när skaran växer blir det som lite extra av det goda ;)

Svar: Så kul det låter med dina Gabriel-burkar. Har du hjort något blogginlägg om dem? Annars är det definitivt dags! Ja, det är kul att hitta nya burkar till samlingen och det är kul att de oftast är så billiga att det inte gör något om det skulle råka bli någon dubblett.
Anna Sandberg

2012-11-05 @ 01:20:29
URL: http://www.retroknoppen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0