Runda ringar, sa Bill. Just det, cirklar sa Bull

Ja, det kanske är en något missvisande rubrik. Dessa alster är ju inte alls Upsala-Ekeby och då är det kanske dumt att använda två Uppsala-kissars karaktärer i rubriken.... Hur som helst, cirkliga ringar handlar det om.

Jag fick en kommentar från Jesper från Jönköping som följer min blogg. Trevlig Jesper, och välkommen till Retrolux. Hör av dig om du behöver tips om loppande i Västerås. Till kommentaren, Jesper undrade över ett krus i brunt med cirklar som fanns i bakgrunden på en bild.

Jag antar att det är denna serie av Britt-Louise Sundell för Gustavsberg. Två färgställningar finns, med brun respektive gräddvit botten.



Serien kallas för Kreta är en av Sundells tidigare alster och är från tidigt 60-tal.

Kuriosa kring denna formgivare är att hon är född och uppvuxen i Västerås, och extra roligt blir det ju då att ha alster av henne.

Om några dagar kommer jag att få ytterligare en del till serien, ett litet fat är på väg från Linda som har bloggen Porslinan. Det blir en uppdatering då.

Vad säger du Jesper? Allt till belåtenhet?

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Jesper

Hejsan och tack för all info. Roligt att få lite mer kött på benen om dessa föremål. Har sett dessa lite överallt på antik och samlarmässor och just då i dessa två olika färgställningar.

Nu är det ju bara för mig att börja jaga och se om jag kan lyckas hitta lite sådana här fina föremål:)



Någon därute som vet hur många olika delar det finns i dessa serier? Är tacksam för svar om dessa föremål! Någon som kanske har dubletter och vill göra en Jönköpingkille glad;)

Hör isåfall av dig på [email protected]

2012-03-02 @ 10:44:19
Postat av: Linda

Snygg serie - och som alltid blir det finare ju fler delar man har. Så det känns tryggt att veta att mitt lilla fat hamnar i rätt händer. :)

(Lämnade in paketet nu på lunchen!)

2012-03-02 @ 13:04:12
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Lybtar

Aldrig sett dessa delar tidigare. Vasen är riktigt snygg.

2012-03-02 @ 16:12:43
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Jesper:

Ja, jag blir mer förtjust över serien varje gång jag ser den. Fatet har ingen märkning och i många fall kan ju det vara en stor fördel i t.ex. prissättning på loppis. Vasen är etikettmärkt samt har Gustavsbergs-ankaret i djupstämpel.



@Linda

Jag ska vårda den ömt och kärleksfullt. Och jättelådan på 8,4 kg med Astra-delarna är på väg till dig nu, nästa vecka får du lilla julafton!



@Lybtar

Lite anonym är den om man inte riktigt vet vad det är. En kul detalj är att dekoren på vit botten buktar inåt, som en stämpel, medan dekoren på brun botten buktar utåt som relief.

2012-03-02 @ 16:42:17
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Jenny på La momes Old fashioned

Fint. Ser fram mot att få se tre delar snart. Kan försöka hålla utkik om jag ser någon del på mina rundor!

2012-03-03 @ 15:34:19
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0