In på bara putsen

Jobbet i nya lägenheten tuffar vidare, denna helgen har vi (jag och mamma) skrapat bort alla lager tapeter på väggarna i vardagsrummet. Nu är väggarna strippade in på bara putsen. Nu ska det bredspacklas och sedan målas.


Skraaaapa, skraaaaapa, skraaaapa. Kul helg...


Efter en sådär 6-7 säckar med tapetrester så ser väggarna nu ut som på bilden. Äntligen klar! Eller ja, men steg 1. Nu är det bara steg 2,3,4 och 5 kvar.

Det som trycker mig mest är de vackra tapeter som sitter underst i tapetordningen, helt fantastiska. Synd att det inte finns någon metod att få bort de fula tapeterna från 90-talet och de underbara från 50-talet att reparera sig själva och återfå sin forna glans då de satt ytterst... Har ni tur får ni se dem på kort. Men inte nu!


Lite hetta behöver man bland alla tapetrester som klibbar fast överallt... Vi köpte en tapetborttagare och den fungerar faktiskt relativt bra. Med tanke på den mängd tapeter som satt på de väggarna och med tanke på den den målade strukturtapet som satt någonstans i mitten... Ja, livet blev lite enklare med denna mojäng.

Men helgen har inte bara innehållit väggskrapande. Lite halvhjärtat firades Sankt Patricks day igår på en pub och idag har det loppats på Sjöscouternas loppis. Inget lysande fynd men lite smått och gott. Har ni tur så får ni se en annan gång. Vi hade tur på auktion idag också! En del fint, bland annat en grön Anna-Lisa Thomson-vas, en kruka och vas av Mari Simmulsson och mamma fick två fina skålar av Gunnar nylund för en human summa.

Nu sitter jag mer eller mindre apatisk och slutkörd i soffan, en film och snart även en stor kopp te med honung i. Mer renovering blir det imorgon.

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Jenny på La mômes Old fashioned

Ser frqm mot att se resultatet!

2012-03-19 @ 08:16:46
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: Linda

Jag är imponerad, förstår inte hur du står ut! Sist jag gav mig på det där var när jag och mitt ex flyttade ihop. Efter fem lager tapet insåg vi att några snillen spacklat med något cementliknande material... Vi fick hyra in proffs som stod och svor hela dagarna över hur någon kunnat vara så dum att spackla med något sådant... Men det blev ju fint till slut. ;)

2012-03-20 @ 11:11:54
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Linda

Väggen var i så dåligt skick att det inte fanns så mycket att göra. Både renoveringstapet och spackel direkt på tapeten förkastades snabbt som plan. Någon hade att upp en strukturtapet som målats med någon hård, blank färg och sedan tapetserat över med vanlig tapet. Strukturtapetens mönster syntes igenom. Det var hemskt. Dessutom satt tapetlagren inte alls fast på vissa områden. Men jag ångrade mig många gånger genom arbetet...



@Jenny

Vi hugger i, kämpar på. Det ska bli så fint. Tyvärr så ser man nya saker som skulle behöva fixas varje gång jag går in i lägenheten.

2012-03-20 @ 23:02:13
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0