Scoutloppis - det gäller att vara redo!

För några veckor sedan besökte jag för fösta gången Vadsta-Blacksta scoutkårs årliga loppis. Scoutkåren arbetar året runt med detta event. Det är en folkfest! 
 
Besökarna trillar in under morgonen, de riktiga rävarna är där redan tidigt på morgonen. Man paxar sin egen "bas" på gräsmattan, rullar ut picnic-filten och slår läger. Sedan börjar man kolla bland alla borden i alla tälten. Många och stora tält:
- Husgeråd, glad och porslin (två tält)
- Böcker och tidningar
- Tavlor och väskor
- Möbler (fyra tält)
- Trädgård m.m.
- Bra att ha - verktyg med mera
- Teknik och lampor m.m.
- Kläder och skor
-...
 
På det även fikastationer och "korvkiosker".
 
 
Innan loppisen öppnar är det totalt köpförbud. Ingen handlar innan 12.00. Man kan dock lämna ett förköpsbud, man får köpa om ingen annan erbjuder en högre summa. Så när klockan slår tolv kan det bli miniauktion om fler vill ha föremålet.
 
Jag hittade inget att lägga förköpsbud på, dock spanade jag in lite saker innan 12.00 och jag stod beredd vid glas och porslin och var beredd strax innan 12-slaget...
 
 
TUUUUUUUUUTTTTHH!
 
Så gick startskottet. Alla började rycka och slita:
 
- Vad kostar den här?
- Du får en tjuga.
- Den skulle ju jag ha!
- Åh, vilket fynd!
- Får jag köpa båda för 50 kronor?
 
Vilken köpfest! Efter ca 30 minuter lägger sig den värsta ruschen. Då blir det lite mer civiliserat handlande. Nästan inget är prissatt så man får själv föreslå ett pris och scouten bakom disken accepterar eller kommer med ett "motbud".
 
Jag fick köpa det som jag spanat in, jag missade dock världens finaste Atterberg-vas. En ung tjej stod med den i handen för att packa ner i sin kasse. Åhh... hur kunde jag missa den?
 
När man fått ihop en del grejer så återgår man till sin bas där man lämnar sina nya skatter. Man varvar shoppingen med picnic och lite vila i skuggan. Sedan går man nya varv runt borden, alltid upptäcker man något nytt.
 
 
Vid 13.30 är det dags för auktion, de finaste föremålen plockas ut och auktioneras ut. Inget fynd där... men ganska trevligt att titta på.
 
 
Det många av oss väntade på var den stora REAn. Då sänktes priserna om möjligt ännu mer.
Det är så man köper allt som man inte tänkt att köpa och det man verkligen inte behöver. :)
 
På det hela en mycket lyckad dag på landet.
 
Så, mina fynd då? Jo bland annat detta:
 
En kameraväska med lite innehåll i form av filter och mini-stativ. Tänkte använda den som vant-låda i hallen. 20 pix.
 
En karott, kanske kan det vara Jie? Lite krackelerad på insidan men i övrigt fint skick. Även den fick jag för en Selma.
 
En liten skål från Upsala-Ekeby. Vet inte på rak arm vilken serie den tillhör, jag kan inte heller tyda signaturen. 10 kronor.
 
En ljuslykta från Rörstrand, 5 kronor.
 
Fyra kvadrat-burkar av Signe Persson Melin. 20 kronor för den stora och 20 kronor för de tre små.
Kryddor i kvadrat och Sill i kvadrat.
 
Ett underlägg med kakelplattor från Upsala Ekeby. Superbra, en "hållare" två olika plattor att byta med. :)
En guldpeng.
 
Dessutom en del annat till hemmet och några klädesplagg.

En kanondag! Tack för tipset Carola!
Over and out!

 
 
 

Kommentarer
Postat av: khina

Verkar vara en mysig tillställning. Hoppas att fler scoutföreningar tar efter.

2012-07-23 @ 17:32:33
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Linda

Härligt! Principen låter som Gnistans årliga loppis (på en ö utanför Karlskrona) men mamma skvallrade om att "de jävla 08:orna" hittat dit och budade hutlöst på alla saker redan innan kl 12 trots att de förmodligen kunnat få köpa mycket billigare...

2012-07-26 @ 21:05:24
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0