Pernilla, välkommen in i mitt liv!

En vacker, smäcker och strålande möbel. En av Bruno Mathssons alla kvinnor. Pernilla. Hon ska snart flytta in hos mig. I söndags ropade jag in en fåtölj på bonnauktion.
 
Bruno Mathsson föddes i Värnamo där han gick som lärling i sin fars snickeri-verkstad där man främst gjorde klassiska möbler. Tiden gick mot funkis och Bruno fick inspiration till nya möbler. Främst är det väl fåtöljerna som man tänker på när man hör namnet Bruno Mathsson. Strömlinjeformat, sadelgjord, trä, där materialen talar för sig själv. Mathsson har dock formgett allt från bord, stolar, fåtöljer till arbetsstolar och dagbäddar. Även materialen varierar där bland annat krom och läder kom in efter några år.
 
Till en början var intresset i Sverige aningen svalt, något som idag känns främmande.
 
Pernilla-fåtöljen kom 1944 och den känns väldigt modern än idag. Faktum är att den fortfarande går att köpa nytillverkad. Men det känns ju inte rätt för en retrogalning som mig (eller för min plånbok).
 
På bonnauktion slogs jag om Pernilla och hon blev min för 2760 kronor.
 
Vatten och bröd, vatten och bröd.
 
Hon finns just nu på min mammas vind. Där får hon stå tills mitt vardagsrum är färdigmålat. Då ska hon få flytta in. Och hon ska få hedersplatsen!
 
Men har man åkt 7 mil, enkel resa, för en auktion kan man ju inte nöja sig med bara ett inrop. Det blev två 20-kronors spontanare och ytterligare ett mer planerat inrop.
 
Det första, som ingen vill tänka på nu. Julen!
En låda med gamla julgransgrejer blev min för blott 20 kronor. Massa fina kulor (eller ska jag kanske säga pumlor) i glas och lite annat småkrafs.
 
Den svåridentifierade lampan i rökfärgat glas. Även den kostade mig en 20:a. Någon som vet?
 
Det som någ trots allt var dagens stora fynd var denna:
Den minsta vasen i serien Kokos av Hjördis Oldfors. Ja, ni har väl redan gissat? Upsala-Ekeby. Totalt blev det nästan 200 kronor. Kanske inte ett superklipp men helt okej för en del i denna serie. Vet inte vad det är men den är mycket tilltalande!
 
Eller vad säger ni?
 
Over and out!


Kommentarer
Postat av: khina

Oh, vad jag är torsk på auktioner! Fina inköp. Gammalt julpynt kan man inte få nog av och skålen gjorde sig såå bra tillsammans med de andra.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med identifiering av lampfoten men snygg var den! En lyckad dag mao. Väntar bara på att få se Pernilla i ditt vardagsrum!!

Svar: Ja, jag tycker verkligen att renoveringen i vardagsrummet ska bli klar snart! Det var på tok för lång tid! Vill ju se resultatet NU! Jag älskar verkligen auktion. I alla fall små bonnauktioner.
Anna Sandberg

2012-07-05 @ 00:07:13
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: RETROknoppen

"Kokos" och "jul" - vad kul!
Jag har ganska svårt för auktion och blir alltför svimfärdig då priserna drar i väg men för dig måste det ju ha blivit en
kick :)

Svar: Har du varit på en riktig bonnauktion någon gång? Det är väldigt roligt! Man har råd att spontanropa när lägsta ropet är på 20 kronor. När det är 100 som är nedre gränsen så tycker jag nog det är lite tråkigare. Men jag förstår vad du menar med svimfärdig. När jag ropade in kokos-vasen kunde jag knappt få fram pengarna ur plånboken för jag darrade så. Tur att det fanns ett bord jag kunde ställa ner den lilla vasen på. Jag fick vänta i 10 minuter innan jag kunde packa den eftersom jag var så skakis.
Anna Sandberg

2012-07-05 @ 00:19:46
URL: http://www.retroknoppen.com
Postat av: Benny

Det var ju skitbilligt för Kokos-vasen, normalpris är väl åtminstone det dubbla :-) Grattis!

Grattis även till julpyntet, sånt kan man (väl) aldrig få nog av..? :-)

Svar: Ja, jag hade tänkt att bjuda upp till 350 kronor. Men den stannade på 170 tror jag (med avgiften blev det 200). Medan mamma ropade in en liten Lagun-vas av Mari för 190. Så Kokos blev billigare än Lagun... Jag är nöjd i alla fall!
Anna Sandberg

2012-07-05 @ 00:35:17
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Jenny på La momes Old fashioned

Åh, grattis till Pernillan! Och kokosvasen förstås. Jag älskar auktion, nästan före loppis, men lyckas dödtid komma iväg på nån nästan. Här i Stockholm finns bara dyra auktioner.

2012-07-06 @ 07:02:11
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com
Postat av: Jenny på La momes Old fashioned

Ps, kul att glasen kom fram så snabbt!

Svar: Tack för glasen! De var något mindre än jag trott, men det gör inget. Passar ändå. Och jag som skulle göra mig av med en del grejer... Går inte så bra.
Anna Sandberg

2012-07-06 @ 07:02:55
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com
Postat av: retroantik

Jag har en av de mindre skålarna i serien "Kokos". Den gav jag 25 kr för på en loppis. Det var väl ett fynd?!
:)

Svar: Jo, ibland har man tur! Jag har också några delar i serien och just den lilla gav jag en femma för på en kyrkoloppis som hålls en gång per år här i Västerås. Den låg bara dör och väntade på mig, ingen annan hade sett det, det jag ju lite av ett under eftersom jag inte spanar i fyndborden förrän i slutet av mina raider. :)
Anna Sandberg

2013-01-09 @ 21:05:55
URL: http://retroantik.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0