De mystiska glasen...

Är inte så mystiska längre. Hittade till denna sida tack vare La Momes old fashioned, sidan Glasboden där man kan hitta massor av glas och dess formgivare.

Mina fina glas (som nu blivit totalt 17 stycken efter ett storfynd på Läkarmissionen då jag köpte 9 st för 20kr/st) är inte längre mystiska. Min känsla var så rätt! Det var Boda och det var Erik Höglund som jag gissade från början! Sedan kom tvivel och gissningar på andra konstnärer, ett tag var de inte ens svenska i mitt huvud... utan dussinglas från IKEA typ.

Men:
Fars glas från Boda av Erik Höglund:





Kan inte vara något annat. Hurra! De mystiska glasen är inte längre en gåta!

Till på köpet så löstes ett par andra gåtor.
De gröna glasen som stod med på en auktionsbricka var tydligen Vicke Lindstrands glas "Form 613", samma färg och form som La Momes. Mina glas är dock smalare och högre. Tyvärr har jag ingen bild på mina...



Dessutom dessa:
4 st glas som jag köpte på loppis. Ballad av Vicke Lindstrand.





Tre glas lösta på en eftermiddag. Nu jobba klart!

Bilder lånade från www.glasboden.nu (hör av er om ni vill att jag tar bort dem)

Over and out!


Kommentarer
Postat av: La momes Old fashioned

Men vad roligt att du kunde identifiera så mycket! Visst blir man barnsligt glad när det händer :)

2012-01-14 @ 06:17:21
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com
Postat av: Linda

Härligt, då var dina glas verkligen ett kap! Och vilken bra sida - jag som är kass på att identifiera glas kan äntligen få lite hjälp!

2012-01-14 @ 13:46:17
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Diana

Åh, sådana glas (Fars glas) hade vi hemma hos mig när jag var liten! Fina!

2012-01-16 @ 12:11:23
Postat av: Retrolux

@La Momes

Ja, tack vare dig till stor del! Kul att dina Form 613-glas fick mig att tänka på mina glas som i sin tur ledde till att jag också kollade in på glas-sidan. Hepp, där var mina Fars glas! Som jag har letat för att hitta dessa glas!



@Linda

Ja, det är så kul när man hittar något som man letat efter länge och dessutom till ett fyndpris! Kul också att min teori om Höglund faktiskt stämde, trots allt.



@Diana

Haha, ja hade jag vetat det så kanske jag inte behövt fundera så länge på glasens ursprung. Gamla saker väcker sådan nostalgi och härliga minnen, skulle ju inte hända med nya saker...



De kanske diskas i diskmaskinen ofta eftersom godset är så tjockt (då försvinner etiketter snabbt)

2012-01-16 @ 12:49:12
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0