På min semester har jag käkat choklad...

...och tittat på flygplan. Fråg Gävle till Linköping via lite skärgård. Furusund mer bestämt där vi träffade vänner och hade en trevlig grillkväll.
 
På väg ner mot Linköping spontanåkte vi färja ut på en ö. Kikade lite på båtar och turister för att sedan dra vidare.
 
 
 
Vi kom fram till Linköping fram på kvällskanten. Malin och Nicklas tog emot i sin trea, stora delar av inredningen i 50-tal och 60-tal. Köket i original. :) Det gillas. Vi stannade inte länge i lägenheten utan drog ut på stan för att få lite krubb. En trevlig och avslappnande kväll inför morgondagens marathon.
 
Dagen därpå vaknade vi till ett dukat frukostbord. Några mackor och kaffe behövdes som uppvärmning. Tre loppisar var inplanerade. En kortis i Gamla Linköping och även Flygvapenmuseet och Arbetets museum i Norrköping. Skulle vi hinna?
 
Stadsmissionen kom vi till lagom till öppning. Tyvärr lite klent med fynd. Jag gick ut tomhänt! På Röda korset hade jag lite bättre tur, där köpte jag ett par gardiner. Nya men med 50-talskänsla.

Vi hämtade bilen och drog vidare till Återvinningen. Även där blev det mer eller mindre fyndlöst. Köpte någon liten pryl i alla fall... Så även Linköpings loppisar verkade lite tomma under sommaren.
 
Vi rejsade till Gamla Linköping där vi promenerade en kort vända.
 
Givetvis blev det ett besök i Chokladbutiken. Cloetta säljer andrasortering till bra pris.
Deras försök att efterlikna en gamal butik har de dock lyckats halvdant med. Golvet och kassorna är väl hyfsade men resten är sådär. Hyllorna känns väldigt morderna och likaså belysningen. Neonskylten gillas!
 
Med den inhandlade chokladen smältande i bakluckan på Skruttibangbang (bilen alltså) for vi mot Flygvapenmuseet. Jag låter bilderna tala:
 
Två stora salar/hangarer. Den ena med flygvapnets utveckling från 1900 fram till nutid.

Den andra mer fokuserad på hur samhället såg ut och vad man var rädd för från ca 1950 och fram till våra dagar. För varje årtionde hade man gjort "lägenheter" med tidstypisk inredning.
 
Gissa vad som stod i vardagsrummet från 60-talet? En stor skål i serien Kokos från Upsala Ekeby. De hade limmat fast den i hyllplanet så att ingen skull klåfingra sönder den. Hoppas att de satt fast den med ett bra lim, ett lim som går att få bort! Stackars hylla också...
 
I källaren fanns utatällningen om DC3:an, flygplanet som försvann. Min personliga favorit.
Ett plan med en besättning på 8 personer som åkte ut på uppdrag och försvann. Inte ett spår förrän 50 år senare. Den återfanns på havets botten och bärgades och sparades för eftervärlden. Planet hade blivit nedskjutet av ett Sovjetiskt plan. Mycket av historien är ännu dolt i mörker, fyra av de åtta besättningsmännen hittades på havets botten. Vad som hände med de återstående fyra är en gåta. Det hela blir mer magiskt när man ser det som återstår av DC3:an. 
 
I övrigt tycker jag nog att Flygvapenmuseet blivit bättre än förra gången jag var där. Dock är jag inte superimpad. Mitt sällskap var nog mer impad.
 
Vi susade vidare mot Norrköping eftersom vi ville in en snabbis på Arbetets museum. Eller det blev en snabbis även om det inte var det vi tänkt oss. De stängde redan klockan 17 på vardagar. Lite kasst eftersom det är semestertider. Vi missade utställningen vi helst ville se på översta våningen.

Deras utatällning om formgivning och design var helt okej, även om mycket kändes lite sunkigt. Eller inte sunkigt men inte förfinat. Mycket man inte förstod. De hade exempelvis ett "löpande band" med föremål. Både nytt och gammalt. Jag förstod inte vad det var och vad som var syftet. Men efter mycket om och men hittade jag ett papper där det stod. Det var allmänheten som fått lämna in föremål som de förknippade starkt med ett visst år/årtionde. Det var till en stor del kärnan i utställningen och jag förstod den inte ens...
 
 
Men efter att vi blivit utslängda 17.10 så tog vi en liten promenad. Underbara miljöer! Tur att de gamla fabrikerna sparats för omvärlden!
 

Efter besöket i Norrköping susade vi hem mot Västerås. En natt hemma och sedan till Norberg för en helg med loppis, auktion, gruvhål, blå grottan, svinryggen, bad och fika på Elsas. Fynden från Norberg? De får ni se en annan gång!
 
Over and out!

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lybtar

Fabriksförsäljning av choklad måste ju vara livsfarligt. Vem bryr som om utseendet det är ju smaken som räknas :)

Svar: Det ÄR livsfarligt. Dock höll jag mig i skinnet denna gång. Handlande "bara" för dryga 100-lappen. Men man ser typ inget fel på chokladen heller. Inga trasiga bitar, kanske sneda papper? Smaken är det i alla fall inget fel på.
Anna Sandberg

2012-08-06 @ 21:29:46
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0