I skåpens mörker

... är det klart och lysande. Finfina prylar. Gamlat blandat med nytt. Och nej, jag har inte städat i skåpen. Jag brukar ha ordning där. Det är i övriga lägenheten det är kaos.

Bloggaren Stajnich kom men en utmaning till alla oss Retro-bloggare som givetvis måste antas: Visa innehållet i dina skåp, precis som prylarna står, utan att städa eller flytta om. Utmaningen antas!

I köket, skåp 1:


Gamla dessertskålar på fot med slipad dekor. En glasskula i den och dagen är gjord! Skyymtar några skålar i grönt från 70-talet.


Såskanna odekorerad från Rörstrande, en skål på fot från Gulla Skruf, en liten gräddkanna och ytterligare en av Stig Lindberg. Bokom skymtar eb blå liten Gefyr fram.


Mina fina vinglas från Boda.

I skåp 2:


Ja... jag har också varit på Konsum och handlat muggar Stig Lindberg Edition.


Mina fräsiga sailor-glas.


Maffiga glas med vacker form. Är det någon som vet mer om dem så får ni gärna uppdatera mig.


Te-muggar från Ittala. Nya favoriten. Används flitigt på morgonen till frukostteet.

I köket skåp 3:


Min Gefle UE Sparta servis av Helmer Ringström och till höger har vi Colorado, Stig Lindberg och Koka Blå, Herta Bengtsson.


Några dussinglas från IKEA, färgen kvalificerar dem för en plats i mitt skåp. Speciellt de rökfärgade. Samt en större skål Koka Blå. Den har tyvärr ett nagg.


Kvadratburkar av Signe Persson Melin.

I skåp 4:


Blå knäckebrödsburk från Nils Johan samt lite annat smått och gott.


Marianne Westmans burkar har hamnat där...

I vardagsrummet, skåp 1:


Några snygga glas från Reijmyre, det är Mambo eller Samba (???) tror jag de heter, ingen aning om det är den stora eller lilla storleken. Där finns också mina Lasse Åberg-glas.

I skåp 2:


Där finns de få delar av Sven Palmqvists Rhapsody för Orrefors jag äger. Där finns också några andra glas om jag inte kunnat motstå. Så det kan gå... Hoppsan.


Längst bak står en karaff som jag tror Signe Person Melin är formgivare till samt fyra fina saftglas.

Det var det. Utmaningen antagen och utförd.

Här är några andra som också antagit utmaningen:

Stajnich
Porslinsbloggen
Skynda fynda
Allt det gamla goda
Mangania
Loppista
Skaffaren

Fler finns säkert!

Over and out!



Kommentarer
Postat av: form55

Kul att du både har Colorado och Rhapsody! Fina grejer!

2011-09-16 @ 20:06:36
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Christin

Skoj att få se dina fina grejer i köksskåpen !

2011-09-17 @ 17:24:43
Postat av: Linda

Så mycket fint, och i väldigt bra ordning dessutom. :)

2011-09-19 @ 12:24:33
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Form55

Ja, jag undrar vilka delar som faktiskt är Rhapsody. Coctailglasen är från IKEA och jag har vinglas som liknar Rhapsody men kommer från Åhlens. De andra är mer ett mysterium. På bilden på din blogg såg jag endast glas på fot, några jag har är fotlösa.



@Christin:

Tack! Det finns lite godsaker där. :)



@Linda:

Köksskåpen är nog den enda plats där jag faktiskt har ordning. Det är lite kaos i övrigt men det gör inte så mycket... Jag tyckte att det var snyggt och prydligt i dina skåp också, och en himla massa fint!

2011-09-22 @ 10:00:52
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0