Ansgarskyrkans loppis

Vågar inte ens tänka på hur mycket jag handlade för på Ansgarskyrkans loppis. Här kommer i alla fall ett urval av inköpen.

Textil:

Fanns inte supermycket, men en liten löpare med fåglar för en femma, en rund duk för en selma och ett drapperi/gardin för 40 pix.

Efter mycket tvekan slog jag till på ytterligare en Marianne Westman. Anledningen till tvekan berodde på att inget lock fanns med. Men för tusan, varför inte? Den kostade 75 kr och det är ju inte direkt dyrt.


Mors godaste sylt. Här tillsammans med Lingon-burken jag hittade för ett par veckor sedan. Snygg kombo!

En vas som jag snabbt kastade mig över. I detta fall var det ingen tvekan om vad det var. En liten broschyr fanns med.


Ruda glasbruk och serien Cobolt. I broscyren kan man bland annat läsa:

"Konstnärliga inslag i tillverkningen kännetecknar de 17 olika RUDA-produkter som ingår i COBOLT-serien.

Glasbrukets framställning av de blå pjäserna bygger på en helt ny teknik. Vi på bruket kallar den "kolsnittstekniken".

Formgivarens, direkt i kolformarna utförda gravyr, formmaterialets ofullkomlighet, dess konsistens och gradvisa förslitning ger samtliga glas i serien en individuell karaktär - ett bestående egenvärde.

Glaset presenteras blåst eller pressat och kan i båda fallen vara drivet.

COBOLT-seriens 17 blå glas - askfat - assietter - sejdlar - skålar - vaser - har särpräglad mönstring och den klara lystern framhäves ytterligare vid ljusets genombrytning.

Gläd Er själv och vännerna med det annorlunda glaset - det blå RUDA-glaset i COBOLT-serien."

Fabulöst! Och priset sedan 20 kr, bara förjden att få läsa den texten var värd priset.

Hittade också lite mer SPM Signe Person Melin. Multicup i vitt.


En guldpeng stycket.

Största fyndet var denna plåtburk:

Liten buckla på locket men en femma var det värd alla gånger. Någon som vet vem som står bakom den fina dekoren?

Två mindre fina brukar blev det med.

Kanske kan lite acceton eller nagellacksborttagning fixa till dem lite. Även dessa för en femma styck.

Planerna blev ändrade och besöket på loppisen i Örebro blev flyttad till söndagen (istället för på lördagen). Detta bidrog nog till det klena utbudet. Mycket skräp kändes det som. Hittade en hjärtans gott i alla fall. Denna kostade en tjuga och jag hade den inte innan. Lite annorlunda än de andra som jag har här hemma.


Dessa blev mina efter en auktion. Mamma var min inköpare.


Fyra delar från Nymölle av Björn Wiinberg. Samma serie som jag har månadstavlor ur. Saknar fortfarande en av de 12 månaderna. Efterlyser härmed Björn Wiinblads månadstavla för maj månad!

Det var allt för i dag. Mer fynd kommer det garanterat att bli en annan dag...

Over and out!


Kommentarer
Postat av: form55

Det var inte så illa! Måste vara ovanligt att brochyren är kvar.

Månadstallrikarna finns både med svart och röd färg - spelar det någon roll vilken färg du vill ha?

2011-09-05 @ 21:23:11
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Danjel

En likadan Coboltvas köpte jag för några veckor sedan, även den för 20 kr. Det är ingen populär serie, varför man kan hitta dem rätt billigt. Jag kom på ganska nyligen att jag gillar dem så vasen jag köpte var min första, det kommer bli i alla fall ett par till tror jag ;) Roligt att få reda på lite information ur häftet!

2011-09-05 @ 22:08:13
Postat av: Gila

Cirkusburken är fantastisk! De andra fynden är inte fy skam heller...grattis till en fyndhelg!

2011-09-05 @ 23:04:49
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Benny

Mycket fina grejer! Marianne Westmanburkarna, Cirkusburken, snygga!



Det som var extra roligt var broschyren tycker jag som gillar information/dokumentation av grejerna! Du får jättegärna skanna den och skicka när du har tid, mycket bra att ha detta sparat!



Serien finns även i brunt ooch grönt för övrigt!



Jag har haft massor av delar i denna Cobolt-serien, missade du att jag rensade bort rubbet i Hedemora i våras? Jag sålde typ 6-8 delar...samma karl köpte rubbet!



2011-09-06 @ 08:27:37
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Form 55

Ja, du har helt rätt. Månadstavlorna finns i både rött och svart dekor. Jag är främst på jakt efter den svarta. Hör gärna av dig om du skulle springa på någon!



@Daniel:

Det fanns en liten vas/värmeljushållare också på samma loppis men den kastade sig en dam över medan jag kastade mig över vasen. Båda två ville ha båda föremålen. Jag tror dock ändå att jag gjorde bästa dealen.



@Gila

Tack! Jag gillar verkligen burken. Försöker klura lite på vem som ligger bakom. Det är så snygga bilder1



@ Benny

Jag tänkte nog inte på det Benny, att du sålde ett gäng föremål ur serien. Jag kanske var på plats för sent. Jag var ju inte direkt uppe med tuppen den dagen om man säger så...

Jag kan fotografera sidorna i häftet, det går fortare än att scanna. Jag har för övrigt ingen scanner hemma i krumeluren, utan då måste jag åka till mamma...



Tack alla för fin respons!

2011-09-06 @ 08:40:26
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Christin

Så mycket fint du köpt !

Cirkusburken gav extra plus :-)

Har själv den runda duken och gav nästan inget för den, svårt att låta bli då fast man bara har ett litet runt bord och sällan lägger duk där...

2011-09-06 @ 15:36:24
Postat av: Retrolux

@Christin

Ja, det var en del fynd på ansgarskyrkan även i år. Inget i klass med Kokos-skålen förra året tyvärr, den som kostade 5 kr...



Cirkusburken är min favorit. Den ska jag försöka hitta ett användningsområde för. Vet inte rikigt vad bara...

2011-09-07 @ 09:56:54
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Linda

Wow, det där var många härliga fynd på en gång! :)

Cirkusburken var bland det sötaste jag sett.

Och jag tycker att man ser Wiinbergs månadstavor lite då och då så jag ska hålla utkik efter maj.

2011-09-08 @ 10:45:45
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Audrey Fenn

Rudaglaset går för generellt stora pengar i östra Småland. Det verkar finnas gott om samlare i de trakterna.



Cirkusburken var ju helt underbar. :)

2011-09-09 @ 21:33:14
URL: http://audreyfenn.wordpress.com
Postat av: Frida

Stämmer också in i Cirkusburkskören. Älskar'n!!! Sen när du tröttnat kan du öppna loppis och sälja den till mig!!! ;-D

2011-09-20 @ 22:16:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0