Tivoli med anor

I mitten av september besökte jag och några vänner Gröna Lund i Stockholm för att se the Arks sista spelning. Kvällen visade upp sig på bästa sätt och Sveriges äldsta nöjespark var strålande vacker i den småkyliga septembernatten.

Tivolit öppnade för första gången redan 1883 och detta gör det till det äldsta tivolit i Sverige. Mitt emot Grönan låg "Nöjesfältet", de båda tivolina konkurrerade ända fram till 1957 då Grönan stod som ensam herre på täppan ute på Djurgården.


Urbilden av en karusell? Som hämtad ur Mary Poppins...



Vi kom in på Grönan strax efter det att de öppnat för dagen och redan hade folk samlats framför scenen.


Ny karusell, heeeelt insane! Ja, den heter faktiskt så Insane. Skulle vara kul att prova...

Slänggungan har något magiskt över sig. Den känns så lätt och svävande.

Kvällen kom och visade upp sig med en fin solnedgång. Folk brukar inte gilla moln men vi som gillar att fotografera vet vad moln kan göra med en kvällshimmel.

Hade turen att få göra en studie i befintligt ljus när det blev lite mörkare.


Lite tivoligodis fick det bli innan vi styrde stegen mot utgången.

Jessica och Veronica föredrog popcorn och chips.


Jag föredrog det typiska tiviligodiset sockervadd, något som jag är barnsligt förtjust i.


Det är en speciell känsla att vara på tivoli. Atmosfären liknar på något sätt den man kan känna på ett stort scoutläger.


Ganska flådig entré. Snyggare på natten än på dagen.


Samma sak gäller denna display för band som ska spela på scenen. Andas 50-tal! Retro, retro, retro när det är som bäst!

På hemvägen kunde jag inte låta bli att fotografera detta fina konstverk. Glasobelisken "Kristallvertikalaccenten" eller som den officiellt heter: Kristall, vertikal accent i glas och stål. Edvin Öhrström för Lindshammars glasbruk  ligger bakom konstverket.

Konstverket är det vinnande bidraget i en tävling för att hitta en lämplig utsmyckning för fontänen vid Sergels torg. Tävlingen avgjordes redan 1967 men det dröjde redan till 1974 innan den 37,5 meter höga stålkonstruktion med 80 000 glasprismor stod på plats. Hela konstruktionen lyses upp inifrån.

Motiveringen:
"dess proportionering till platsen är övertygande och den utgör en accentuerad axel för hela cityområdet."


...och hur skulle Sergelstorg kännas utan glasobelisken? Ganska tom. Jag tycker nog att juryn hade rätt.

"Jag har alltid arbetat med glasets inneboende kraft. Glas är på sitt sätt så elegant. Jag vill få bort elegansen, jag vill ta fram glasets naturliga kraft!"
Edvin Öhrström, 1986

Sedan tog vi tunnelbanan hem... En doldis till konstgalleri.


Over and out!



Kommentarer
Postat av: Jessica

De var ju en JÄTTE fin bild på mig... NOT! ser ut som en hungrig groda. Hur mycket chips och popcorn kan en människa äta??

Du nämnde inget i inlägget om vad sockervaddskillen funderade på att göra sockervadd av i hans nya karriär :)

2011-10-11 @ 07:52:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0