Slut. Helt slut

Ja, veckan från helvetet är äntligen slut. Vi har haft öppet hus på jobbet eftersom vi flyttat till nya lokaler och jag har varit mer eller midre ansvarig för förberedelser och kalas. Igår gick jag som i en dimma och idag är jag lite seg.

Det har därför inte blivit så mycket bloggande heller. Det är lite tröttsamt att blogga när man i princip inte varit hemma innan 21 en enda kväll denna veckan. Detta är inte enbart jobbets fel utan jag har scoutat lite också. Nästa vecka är det beordrat rast, vila.

I söndags hade vi vår årliga vårvandring med busfröna i insekterna och smygarna (scouter, vad annars). Så lagom hemma från brobyggande i Kopparbo så blev det direkt vidare ut i Rönnbyskogen och vårt vindskydd Gurksängen. En härlig eftermiddag i det gröna med minisafari. Korpar, rådjur, ormar, ödlor och hackspettar. Hurra!

Vi snitslade banan åt våra småscouter. Vi har färdiga snitslar på klädnypor. Perfekt. Bara att hänga ut och sedan plocka in.

Tack till Jonas Hedberg för lån av fotografier!


Man ser ju ganska rolig ut också.


Jag snitslade sista biten av spåret själv och träffade på några små kräldjur. Här är det en förgrymmad snok som försöker göra sig stor och farlig för att se ut som ehn huggorm. Den var ju lite osmart och ringlade in sig själv i en återvändsgränd. Bra för mig. Då kunde jag plåta den. Även om det var lite eländigt att komma nära.


En patrull löser chiffer för att kunna tyda ett hemligt meddelande. Scouterna fick också träna på kompass, väderstreck och spårtecken.

Väl framme vid vindskyddet Gurksängen (platsen där gurkorna sover) så vankades det fika. Medhavd matsäck och Skrabbelucker (Krabbelurer har jag hört att de kallas också). Det är som en blandning mellan sockerkaka och pannkaka som man vänder i socker. Riktigt gott är det.


Sandbergskan står och steker Skrabbelucker på Murrikka. Inte det lättaste uppdraget. Smeten är väldrigt smetig och "spisen" tenderar att bli väldigt varm. Därav den ergonomiska arbetsställningen.


Smaskens med Skrebbelucker.


Lajvarna som också håller till i Rönnbyskogen har byggt någon typ av utkiksplats bakom vindskyddet. Undrar om det är alverna som varit framme?


Klockan börjar närma sig 17.30 och vi anslutar en svettig vandring i scoutskogen med lite ceremoni och märkesutdelning.


Busiga barn det där. Och Vandrarmärket har de alltså tagit.

Over and out!




Kommentarer
Postat av: Kix

Vilken härlig dag det var!!

:D

2011-05-15 @ 14:22:51
Postat av: Barbro

Lämplig överskrift eller sammanfattning av de tre senaste inläggen, skulle kunna vara samma sak som står på dekalen på Astrans bakruta !!!!

2011-05-16 @ 15:42:23
Postat av: Retrolux

Underbar Kix!



Ja, det skulle man kunna säga mamma. Scouter gör det i naturen.

2011-06-05 @ 19:54:30
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0