Scouter överallt

Helgen har varit fylld av det bästa och de bästa. Efter jobbet i fredags styrde jag kosan mot Kopparbo som är Svenska scoutförbundets egen lägeranläggning. Jag och ett gäng tappra byggare hade blivit kallade för att fixa Kopparbos Pionjärspår. Ett pionjärspår är en bana i skogen med hinder man ska ta sig förbi. Man klättrar på konstuktioner av rep, stockar och slanor (tunnare stockar). Det är broar, stegar, trappor och andra konstruktioner.

Man kan ju säga att jag inte hade något emot att vara ute i skogen hela helgen med sol och värme. För att inte tala om sällskapet. Scouter måste vara det bästa folkslaget.

Efter lite kvällsfika och snackande om gamla goda tider så kröp vi i säng för att vara pigga på lördagen. När alla samlats på lördag morgon så var vi närmare 20 personer som gärna ville ut i skogen. Vi packade släpkärrorna med hundratals meter rep i olika tjocklek. En del verktyg och några stegar hängde också med.



Efter gruppindelning for vi ut till spåret. Jag och ett gäng till fick i uppgift att bygga en repbro eller ap-bro som just denna sortens bro kallas. Den gamla bron hängde fortfarande kvar. De tar ner delar av pionjärspåret under vintern men vissa mer avancerade byggnationer får sitta kvar även under vintern. Man slakar linorna och tar bort de block och taljor som används för att spänna upp linorna. Det som hänger kvar är alltså två slaka broar:


Vi rev ner de gamla broarna och började snabbt jobba med de nya.


Här är vi på väg upp för stegen för att knyta loss rep som stöttat upp bron.

Nästa steg var att dra ut nya rep. Ett tjockare att gå på och två lite tunnare att använda som handtag/ledstänger.


Benny försöker få ordning på repet som ska användas i repbron. En redig härva.


Martin jobbar för att få linorna till handtagen lika långa.


Vi splitsar repändorna. De ska bli snygga ögglor och sammanfogningar av rep.

När linorna är på plats så ska sidsträvor sättas fast. Ett lite trixigt jobb. Man skulle behöva vara en bläckfisk.


Daniel jobbar med sidsträvorna. Det tar på musklerna i magen och armarna.

Dagen led mot sitt slut och vi la ner arbetet. Tidigt nästa morgon var vi på plats igen.


Den första bron var nästan klar, endast några justeringar på sidosträvorna krävdes. Det blev mitt jobb. Den andra bron var klar att börja spännas upp mellan fäst-punkterna.


Det börjar likna något. Men jag kommer nog aldrig repa mig efter denna helg (haha... repa mig)


Småjusteringar. Finlir.


Örjan fiffilurar.


Började fundera på var alla repfiber hade tagit vägen. Men jag hittade ett gammalt fågelbo på stigen. Ser ni det blåa repet? Just det. Fåglarna drar nytta av vårt pionjärspår.

Jag var tvungen att åka efter förmiddagsfikat. Så hur det färdiga resultatet blev vet jag inte. Men mycket tyder på att det blev lyckat. Två stabila ap-broar blev det nog.


Bjuder på den!

Tack världens bästa vänner!

Over and out!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0