Livet tar mig med på resa

Det är mycket som händer. Frågan är när jag ska få tid över för er, mina kära läsare? Jag hinner ju knappt med att springa på loppis. Förtvivlat! Men... bara knappt! Lite loppisbesök kan man alltid klämma in. Jag vet. Jag kan inte fortsätta såhär. Måste börja sälja mer än jag köper. Annars håller det inte.  Eller, skit samma...

Bildkvaliteten har väl lite mer att önska kanske. Men komposition, ljus, fantasi och brist på ork satte stopp. Ni får ta mig som jag är. Mänsklig.

Två som inte är mänskliga men relativt trevliga är dessa två:


Hunden (?) och lejonet från 60-talet? De får nu vakta i hallen så inga spöken eller fula gubbar kommer förbi. En stackars värnlös kvinna som jag behöver beskydd.


Vilken frilla! Den slår min pojkfrisyr med hästlängder! Lejonet kostade 30 kr och hunden 20 kr på Life Center.

Lockaskar. Det är något visst med lockaskar. Måste lära mig att låta bli dem! Hur som... det här är inga dubletter i alla fall, till skillnad från mina sill i kvadrat och Hjärtans gott-burkar.


En i klarglas och en i blått glas. I utbyte mot en Jenny Lind så blev de båda mina. Den blå vet jag inget om men den i klarglas är fransk och inte speciellt gammal. Läkarmissionen.

Trillade in på Myrorna en dag förra veckan strax innan de stängde. Som jag tidigare nämnt så tycker jag deras prissättning är aningen tragikomisk. En liten kakelplatta från Upsala-Ekeby kostade jag ändå på mig. 15 kr. Det enda som var värt sitt pris i hela butiken. Och detta beror trologtvis på att det knappt syndes att det var en UE-platta, kass märkning. Till min fördel:



I helgen for jag till sommarstugan i Grytgöl. På vägen blev det ett stopp på Återvinningen i Kungsör. De hade halva priset på rubb och stubb. Till min stora lycka. Jag brände allt jag ägde och hade. Endast tre små kronor fick ligga kvar i plånboken när jag lämnade butiken och då fick jag lämna några fina saker.

Dessa hamnade ändå i shoppingkassen:


Två fat. Ett askfat från Syco Sweden. Svart med grå-grön kant med reliefdekor. Perfekt skick och hela 13 kr. Ett vitt fat från Ekeby. Passar som blomfat till en av mina UE-krukor jag ropade in på auktion för ett tag sedan. 10 kr betalade jag för det.


Den fina jordgloben med "glas-kupa" är svensktillverkad. Fungerar men har ojordad stickpropp som inte passar i ett enda av mina vägguttag. Vilken tur att jag köpte en stickpropp extra förra gången jag skruvade lampsladd! Nu åker skruvmejsel fram. Tyvärr så försvann lite av silverfärgen när jag tog bort loppisens klisterlapp (syns nere på foten av jordgloben).

Jag blev inspirerad av "bloggarkollega" DoreDoris som fotogreferat hemma hos vänner. Kolla in detta inlägg: Inspirerande hem där jordgloben sitter på väggen. Underbart! Skulle vara så snyggt ovanför min Bruno Mathsson-stol. Varför inte... Lite härmapa kanske...

Nu har jag tre jordglober. Hoppsan.

I "finskåpet" på Återvinningen stod dessa. Gustavsbergs fruktfat Astrakan och två tillhörande assiettet. Priset satt till 140 kr för det stora fatet och 40 kr styck för assietterna.



Halva priset på det?! Taget! Otroligt snygg färg och form. Vem som formgivit? Inte en aning. Tyvärr.

Funderar på att lägga upp lite grejer till försäljning på auktionssiten. Men jag är lite osäker ändå. Det lär ju vara sämsta årstiden att sälja saker. Eller? Få auktioner och ont om folk som är ute på internet. Sol, bad och sommar som lockar. Hmmm...

Over and out!




Kommentarer
Postat av: Kix

Att hänga jordgloben på väggen var riktigt coolt!

Men härmapa vet jag inte... Jag skulle kalla det "hämta inspiration..." :D

2011-06-20 @ 20:16:29
Postat av: Gila

Astrakan var en ny bekantskap. och såå snygga!

2011-06-22 @ 21:23:45
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@Kix

Jag tror nog att den jag köpte får hamna på väggen. Den är dock lite i största laget. Men jag bytte stickpropp på den här om dagen. Den hade underbart ljus.



@Gila

Visst är den! Det måste ju vara så att de gjorde porslin och keramik bättre förr. Kan ju partisk dock... Gillar äpplena med sitt grafiska formspråk.

2011-06-23 @ 21:22:55
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Ylva Agneryd

Hej! vad intressant dina inlägg verkar vara! kommer definitivt läsa på din blogg lite mer. (: Ha en kul vardag =P

2011-06-30 @ 10:54:18
URL: http://jade.se/paketresor

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0