Lilla loppisturnén - del 3

Vidare från Hedemora till Gustavs och loppisen Pärlan. Det är två butiker en som har bara kläder och en med allt annat som hör loppis till. Mest skräp, en del som är halvfint men skadat eller bara ovärt, några fina saker och ett par enstaka fynd.

För mig blev det några inköp. Köpte en stor Fuga i klarglas av Sven Palmqvist för Orrefors för en Selma. Vilket fynd! Om den varit hel i alla fall. Men en nagg på kanten plockade genast ner värdet ganska rejält. Men jag tänkte att jag ändå kunde köpa den och ha som salladsskål eller popcornskål. Eftersom den redan är lite skadad kan jag köra den i diskmaskinen utan att vara orolig för att den ska gå sönder.

Precis när jag skulle åka slängde jag ett öga över hyllan närmast kassan. Där stod den. Den minsta storleken av askfaten i serien Corso av Ingrid Atterberg för Upsala-Ekeby. Den serien jag samlar på. Mycket gott skick och den kunde bli min för summan av hela 10 kronor. Japp, jag köpte den, trots att det var ett reklamfat med text på utsidan. Nöjd åkte jag vidare mot Borlänge.

Detta är en äldre bild från mitt "dublettinlägg". Så nu har jag alltså tre fat av den minsta storleken. Kanske dags för ett "tripplettinglägg" (eller vad det kan tänkas heta när man har tre likadana.

Sedan blev det musik och fest i Borlänge. Vi mer eller mindre for kors och tvärs över Borlänge för att hinna se de band vi ville. På tosdagen var det tänkt att jag skulle ta en loppisrunda med Porslinsbloggen-Benny. Jag och min gidue (den andra Benny) hade lite svårt att komma iväg så när vi strax efter tolv kom till butiken Ta till vara så hade Porslinbloggen-Benny redan varit där, gjort sina inköp och sedan dragit vidare till nästa. Undrar om det var därför jag inte hittade så myckert? Haha...

Några grejor blev det i alla fall.



Jag hittad detta fat från Ekeby, jag kan dock inte säga att jag känner igen signaturen. Eller nja, jag kan ärligt säga att jag inte studerat den så noga. Jag gillade fatet i alla fall. Tyvärr är det ganska illa skadat med en ful nagg och en liten flisa som ser ut att kunna trilla loss när som helst. Men se små löven i dekoren gjorde att jag öppnade plånboken och slängde över en guldpeng i kassan. Även några bestick slank ner i kundkorgen.


På Emmaus höll jag tappert i slantarna men dessa två hättor gjorde att jag inte kunde hålla mig. Jag älskar gamla huvudbonader främst från tidigt 1900-tal fram till 50-talet. dessa gör att min samling dubblerades. Undrar när jag sak få chansen att använda dem.

Lite mer småplock blev det också under dagen, dock inget intressant som passar på bloggen.

På lördagen bar det ju av mot Hedemora igen för Emils och Mias bröllop. På vägen stannade jag i Gustavs igen på en snabbvisit. Jag besökte klädbutiken den här gången samt att jag tittade in i den andra butiken också. Då hittade jag denna björn:


Den är, som ni ser, inte märkt och den är inte gjord i massiv lera. Frågan är om det är någon som vet vem? Vad? Hur? Jag föll för dess charm och betalade en Jenny Lind.

I och med det så var Lilla loppisturnén slut. Jag har ju visserligen gjort några inköp här hemma och dessa fynd får ni se i nästa inlägg. Jag har lärt mig att kortare och ofta är roligare än långa och sällan.

Over and out!






Kommentarer
Postat av: Benny

Jag tror skålen du hittat från Ekeby möjligen kan vara ett icke serieproducerat föremål av Ingrid Atterberg. En prov-grej eller ett unikat, inget nummer, en handristad Atterberg-signatur...ja vad ska man annars dra för slutsats..? Mejla Grödinge och fråga!

2011-07-13 @ 13:17:34
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Benny

Jaha, det är kanske så det kan vara. Jag har inte sett Abg handristad förut. Men det verkar ju passade att just jag fick med mig den skålen hem som diggar Atterberg. Funderade på varför den stod kvar efter det att du varit där men jag trodde att det berodde på att skålen är naggad, men du kanske inte såg den?

2011-07-14 @ 08:45:38
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0