Loppis it is!

Några dagars tystnad från Retrolux (om man inte räknar den lilla valp-egotrippen) Nu är jag tillbaka. Gäller ju att prioritera, eller hur? I Tisdags till exempel. Då hade vi planering inför scoutterminen med smygarna. Då åkte jag till Hälla för att gå på loppis istället för att prioritera kvällsmat. Hoppsan. Det fick bli mat på påse från hamburgerkedjan. Men det gick ju bra det med.

Lite snålt med fynd var det ändå. Men några prylar fick jag med mig hem. Inköpen gjorde jag hos Brödet och fiskarna. Där hittade jag 6 st snäckor.


B & G , danska. Bing & Gröndal alltså. Vita med gyllene kant. Frågan är bara vad jag ska ha dem till? 5 kr/st. Kanon!

Vid kassan fanns denna i ett skåp:


Exakt vad användningsområdet är vet jag inte riktigt. En smörskirare? Tror det. Kan vara nån typ av såskopp kanske? Ja, vet la int ja heller! Fin var den i alla fall och den fick därför följa med hem. UE och Karlskrona och den heter Igris. Mer vet jag inte om den. Det var ju kul att den var helt felfri, helt lock, inga nagg på pipen och inga missfärgningar. 60 pix.

Mer än så blev det inte den tisdagen. Jag har ändå några fler bilder att visa. Denna karaff köpte jag för några veckor sedan. Den var ganska skitig när jag köpte den och har väntat på disk innan fotografering. Korken får mig att tro att det är Signe Persson Melin, det tunna glaset får mig att tänka att det nog inte alls är en Signe? Nån som vet? Boda är den från i alla fall... "Labratorieflaskan" är också ett inköp som jag haft här hemma ett tag. Tänkte att den kunde passa bra med lite rödvin eller blandsaft i.


Såhär fint blir det med dryck i, här är det sangria hemhämtad från Teneriffa.

Några grejer till har det blivit under de senaste veckorna. Här en kruka av Maria Simmulson för Upsala-Ekeby. Lite krackelerad men för 10 kr kunde jag väl betala.



Lite inköp på lifecenter blev det i lördags på Life center. De hade 50 procent på rubb och stubb så det blev en del inköp. Denna blev min för endast 15 kr.


Det är en ugnsform från UE enligt en otydlig märkning, så mer än så kan jag inte utläsa. Men äppelpajen kommer ju bli mycket godare i denna än i min gamla tråkiga pajform.


En väggplatta för en selma fick det bli också. Jag tittade på den förut men nja, det blev inget. Irma Yourstone för sitt eget Yourstone Keramik. Kanske inte riktigt min stil men jag gillar den ändå.


Även denna har jag kikat på förut. Ett askfat av Mari Simmulson för UE. Jag har tidigare tvekat i första hand på att fatet är naggat och jag har lite svårt för askfat och med cigarett-skårorna så blir det ju mycket askfatskänsla. Halva priset blev 10 kr. Inte så mycket att fundera över.



Såssnipan från Rörstrand heter Korall och har en enkel rak form. Snygg! Helt felfri dessutom och jag betalade 20 pix. Den blå-vita kannan tyckte jag var kanon, ett annorlunda utförande med pipen. Jag vet inget om den mer att den är märkt med Leander 1946 RGK, China de Bohéme. Någon? Frän är den oavsett.

Under dagen har jag varit ute på en liten runda igen. Några inköp blev det men det får ni vänta på till nästa inlägg.
Over and out!


Kommentarer
Postat av: Danjel

Det var ju en hel del smått å gott det där! Jag tror att karaffen är Signe, spana in den stora tråden om henne på PES. Den lilla smör/sås-kastrullen heter Ignis och finns med flera dekorer skulle jag tro, då jag vet att det finns andra kastruller/grytor med andra dekorer i serien. Själv håller jag utkik efter en gryta, enfärgad i grönt. Ha det bra!

2011-01-16 @ 17:46:34
Postat av: /Mylla

gillade snäckorna, börjar bli lite orolig för mig själv, plötsligt gillar jag en massa saker som mest är söta vilket inte alls varit min stil förr... Köpte en lampa med vit marmorfot och rosa skärm på loppis igår! Misstänker att retrotrenden smittar av sig..

2011-01-17 @ 23:21:02
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@Danjel

Ah... Läste inte så noga under smörskiraren, Ignis heter den så klart. Karaffen klurar jag fortfarande på. Som sagt så känns det Signe med korken. Kanske skulle starta en tråd om den på PES. Jag ska spana efter en grön gryta åt dig!



@Mylla

Jag har blivit precis likadan, vet inte vad det kommer ifrån. Förut köpte jag mest grejer för att använda dem till specifika ändamål. Nu kan jag köpa något för att det är fint att titta på. Grejer som jag inte alls behöver. Vad tusan ska jag göra med mina små snäckor? Ingen aning...

2011-01-18 @ 12:17:23
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0