Gott nytt år!

Började året med att göra det jag inte hann innan jul. Städade lite, röjde ur allt junk ur skafferiet bland annat. Nu finns det faktiskt plats att fylla på igen. Det blev mycket att slänga. På tok för mycket. Men å andra sidan var det väldigt länge sedan jag gjorde en riktig urstädning av skafferiet. Behövdes!

Sedan, på första dagen på det nya året drog jag igång lite julbak. Saffransbullar. Inga lussekatter blev det, utan mer saffransbullar med vanilj och socker. Som vanliga kanelsnäckor men med saffran och vanilj istället för med kanel. Grymt goda blev det.

Alltid när det är bullbak på gång här hemma får vår köksassistent komma fram ur skåpen. Electrolux heter märket och man tycker ju att de borde gå i konkurs. Deras köksassistenter håller verkligen ett helt liv. Just den jag har här hemma köpte pappa någon gång på 70-talet. Orange var innefärgen och inga undantag på köksmaskiner.


Mamma jobbade extra på KF:s bageri när hon var ung och ville därför inte baka bullar på fritiden. Så om pappa ville ha några bullar fick han fixa den själv. Och det har han gjort och så länge jag levat har jag hjälpt till. Redan som bäbis var jag  med. Jag satt i sele på pappas mage medan han bakade ut degen. När jag blev lite äldre var min främsta uppgift att smula jästen och sockra och kanela. Sedan rullade vi tillsammans ihop degen.

Obs! Nybakade saffransbullar är lika goda i januari som i december!

Jag jobbar vidare på någon typ av årskrönika, det är tyvärr lite segstartat... Men det kommer.

Over and out!





Kommentarer
Postat av: Barbro

Jag hade faktiskt fast jobb på konditoridelen av KFs bagerier i Mälardalen i ca 1½ år efter gymnasiet. Sen när dom började tjata om att jag skulle utbilda mig till konditor, så började jag fundera om jag hade lust att jobba 6 dagar i veckan och gå upp kl 4 på lördagar och 5 på vardagar i resten av mitt liv.

Så efter att ha vikarierat inom hemtjänsten på våren och sommaren, började jag i augusti min utbildning till sjuksköterska och sen vidareutbildning till distriktssköterska. Och nu kommer det att vara det som jag slutar mitt yrkesliv som.

2011-01-03 @ 10:04:48
Postat av: Retrolux

@Barbro

Jaha, var det till och med fast jobb? Det visste jag inte. Nu vet jag det, jag trodde dessutom att du varpå bageridelen, men om det var konditori du var på så hade väl lite bullbak suttit fint om omväxling? ;)



2011-01-03 @ 13:01:46
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Barbro

Konditoridelen gjorde allt "kaffebröd". Stora bageriet som låg ute vid COOP Extra, gjorde allt matbröd + en del bullar och längder som var förpackat i plast på bageriet och såldes så i affären. Allt vårt levererades i lådor och såldes styckvis över disk till Domus och andra ställen som hade konditori försäljning.

2011-01-03 @ 13:39:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0