Glas, keramik och fulla skåp

Nu måste det bli lite paus i handlandet. Måste få igång säljet igen. Det går sådär. Fyndandet går dock ganska bra. Förra veckan blev det lite loppis och lite auktion.

Life center hade tydligen fått in en massa saker under julen och de hade fulla förråd. Tack för det säger jag! 50% på allt. Hittade en skinnjacka för 50 kr och en tantkofta för en selma. Dessutom dessa glas.


Jag har svårt att låta bli glas av äldre modell med slipad dekor. dessa är skönt tunga med tjockt glas i botten och tunnt glas upptill. 15 kr blev det för alla sex.


Två ljusstakar, svensk design. Japp, det är en liten fröken Sandberg på bilden också.

På auktion lämnade vi bud på några blandade brickor jag och mor min. Bland annat lade jag ett bud på en brödlåda från Nilsjohan i röd plåt som jag fick för en hundralapp. Där fanns en massa skräp men även några fina saker. Bland annat denna figurin från Gustavsberg. "Boris" står det under och jag har inte hunnit forka något om den. Nån som vet?

Jag tror att det är en myrslok men säker kan jag ju inte vara... Söt är den hur som helst.

En skadad och missfärgad Pyrokruka för smör. Kul tillskott till min lilla pyrosamling trots att den inte är i toppskick.


En kruka för sylt fanns också med på brickan. Upsala-Ekeby Gefle.



Den engelska tallriken med fiskar fanns också med i mitt rop. Där fanns också ett par design-ljusstakar från Skultuna mässingsbruk här i närheten av Västerås och en liten kruka från Arabia.

Mamma ropade på en bricka med flera fuga-skålar i klarglas. Det fanns 6 mindre efterrättsskålar och två fyrkantiga som var lite mindre.


På brickorna fanns också några föremål från Rosa Ljung.

Stilarna varierar i både form och färg. Fatet på den undre bilden är märkt med både Rosa Ljung och Deco Helsingborg.

Dessa klumpar var med på en av brickorna. Någon typ av ljusstakar. Är det svenska? Någon som vet något om dem?


Skål från svenskt glasbruk. Undrar om det inte stod Åseda...

Denna figurin fanns på mammas bricka.

Stämplad med Hjort under. En flicka som bär på ett krus. Någon? Hmm... får forska om den om jag får en minut över.

Lite för er att klura på. Lite för mig att klura på. Mer kommer inom kort men först blir det lite scouthelg i Rättvik här på bloggen. Eldigt värre. Nyingar, blåslampor, jägareld och pagoder.

Over and out!




Kommentarer
Postat av: Clinen

Söta små fynd! =)

2011-01-26 @ 11:49:14
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0