retrodukning och växande samling

Lite lätt bloggtorka från mig just nu. Men ikväll tänkte jag lägga upp ett kortare inlägg med några bilder från helgen.

Inför premiären av Melodifestivalen i lördags bjöd jag in tre kompisar på middag och Malin fick fira händer att retroduka med mina favoriter. Jag har ju inte hunnit med att delta i uppmaningar om retrodukningar från andra retrobloggare så jag kör nu istället. (Tack Malin!)

Matsalsbordet av teak är en av mina bästa möbler. Det används dagligen och har stått i lägenheten i evigheter. Det köptes in nytt av mina morföräldrar någon gång på 60-talet och inte lämnat lägenheten sedan dess. Tyvärr innebär det att det är lite slitet och repigt. Jag har också råkat borra i det på ett ställe. FY! Snart ska jag se till att ge det en ansiktslyftning.


Cocktailglasen är inte retro utan inköpta på ett "möbelvaruhus nära dig". Inte heller vinglasen är retro i egentlig mening. De är inköpta på Åhlens men ser ut som Sven Palmqvists Rhapsody-glas. Det tredje glaset är ett dussinglas från 70-80-talet, jag gillar färg och form.


Underst ligger en Sparta-tallrik från Upsala-Ekeby Gefle av Helmer Ringström. Jag har ett gäng i varierande kvalitet och håller alltid utkik när jag är ute. Jag köpte de flesta genom ett inrop på tradera och hämtade lasset i vingåker på vägen till sommarstugan. Har sett flera uppsättningar efter det men eftersom allt fler gillar dem blir de lite för dyra för mig. Jag spanar på mina loppisrundor istället.

Överst har vi ett nyinköp. Svarta tallrikar som jag köpte på Läkarmissionen här i Västerås. De har en trekantig form och är alltså inte helt runda. Min misstanke är att det kan vara Stig Lindbergs Colorado eller LA-serie. Är det någon som kan bekräfta eller dementera? De har ingen märkning men tre "glasyrstöds-prickar" under.

Sedan växer min Atterberg-samling. I Veckan kom ett par paket med posten. Corso av Ingrid Atterberg för UE. Hoppsan! Jag råkade ropa in ett till fat i större modell som jag redan hade.

Dubbletternas paradis kan man kalla min lägenhet... Sedan fick jag automatiskt ytterligare en dubblett i inropet av tre askfat i den minsta + näst minsta modellen. I och med det har jag kommit halva vägen i samlandet av den serien. Jag tror att det ska vara totalt 10 delar.


Hoppas på att kunna återkomma inom en snar framtid! Tänkte ta en snabb repa på Läkarmissionen imorgon innan scouterna.

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Riktigt läckert! Jag kommer gärna på middag med en sån dukning ;)

2011-02-09 @ 11:20:06
URL: http://rebeccalinder.blogg.se/
Postat av: Retrolux

@Rebecca

Ja, det blev ganska bra tycker jag också. Och du vet att du alltid är välkommen på middag hemma hos mig! Nu är det ju aningen närmare sedan du blev Västmanlänning.

2011-02-13 @ 14:30:47
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Gila

Snygg Atterberg samling!

2011-02-19 @ 22:50:17
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@ Gila

Tack! Jag har fastnat för Atterberg. Hennes alster har något visst.

2011-02-20 @ 22:25:45
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0