Dubbelt så roligt

Oh, nu har ni väntat i en halv evighet på nytt från Retrolux. Här kommer det ett tema. Dubbelt så roligt!

Här hemma är det ett dubbletternas mecca. Ibland kan jag inte låta bli. Det är kanske lite dumt. Men det blir en snabb visit och sedan vidare till den som hellre vill ha. Här har ni chansen. ;) Såklart är det lättare att släppa grejerna när jag har en till kvar.


Först ut, mina älskade bison av Göran Andersson för Upsala Ekeby.


Mer Göran Andersson UE. Två katter, dubbelt så mycket kärlek. Tyvärr är båda naggade, kanske blir det så att jag köper en tredje, en HEL.


Endel UE blir det, här är dubbletterna i Corso av Ingrid Atterberg.


Dubbelt i gröna reijmyre pärlan...


...trippelt i grått.


Orrefors, fuga av Sven Palmqvist.


Detsamma gäller colora i orange.


Och trippelt i grön colora. Tyvärr är två av tre naggade. Ve och fasa.

Sea glasbruk och deras Hjärtans gott-burkar. Dubbla dubbletter. Kan det bli bättre?


Blå...


Röd...


2+2=4. Dessutom finns det ett gäng till i andra storlekar.


Finfina skålar med löv, också dubbletter. Dessa kanske man ändå kan kalla ett par?


Signe Persson Melin har under året hopat sig här hemma. 2+2 dubletter.


Selsbo keramik, kryddburkar, här är det dubbelt så bra på senapsfronten.


Min pyro-samling. Hoppsan, även här finns en och en annan dubblett.


Det finns av någon outgrundlig anledning gott om UE i det här huset. Inte bara Atterberg och Andersson. Här har vi vaser av Mari Simulsson.


Dubbelt upp av karotter Blå Eld, Herta Bengtsson Rörstrand.

Sist men inte minst, en bubblare:


Räknas dessa? Nja, inte riktigt va? Ni har gissat rätt, åter ett par väggplattor från Upsala-Ekeby, dessa har Ester Wallin formgett.

Och allt detta bara genom att gå ett varv i lägenheten. Det finns fler dubbletter. På rak arm kan jag nämna mina Irma-blommor, också det väggplattor från UE.

Vi samlare fungerar som ekorrar, inget tillfälle går oss förbi. Ibland kan vi kanske hejda oss men det hugger till lite i hjärtat. Har du några dubletter? Tur att man i vissa fall kan hävda sig genom att säga att man köpt ett "par" av något.

Over and out!


Kommentarer
Postat av: /Mylla

fast bisonoxarna gör sig ju i flock! Som de lever i naturen typ.. =)

2011-02-21 @ 14:28:41
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Gila

Fina fynd!

2011-02-21 @ 20:16:06
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@Mylla

Bra där! Jag gillar hur du tänker. Kanske kan man ha fler av varje...



@Gila

Tack! Tycker mycket om rubb och stubb!

2011-02-21 @ 21:30:37
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Angeliqa

Åh, glasburkarna med hjärtan är så fina.



Dubletter gör sig sällan fel anser jag. Jag placerar ut mina spritt i lägenheten som ett återkommande tema eller i klungor.

2011-02-21 @ 22:32:57
URL: http://sopnedkast.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0