Påbörjad retrohelg i Götet

Dagen till ära, Sandbergskans 28:e födelsedag, tillika den 2 december i nådens år 2011 påbörjades en resa. En resa tillbaka till det ljuva 50 och 60-talet. Och till Göteborg. Den senare av de två avslutades vid 14-tiden. Den andra har bara börjat!

Efter tågresa mellan Västerås och Göteborg trasslade vi runt lite innan vi hamnade på rätt buss som skulle ta oss till hotellet. När vi väl landat på hotell och fått lite kaffe och bulle i oss så styrde vi ner mot centrum igen. Lite strosande i Nordstan, hittade en fin klänning. Kanske blir det ett köp imorgon? Men det är inte längre någon tjusning att gå i affärer. Jag vet inte om det beror på att jag blivit gammal (neee... skulle inte tro det va) eller att mina intressen ligger någon annanstans?

För mycket folk, för mycket desperat spring efter julklappar för lite gamla vaser.

Men en gammal vas fick jag i alla fall tag på i Nordstan. En. Ett möte med Rickard utanför Åhlens. Bubbelplastade och tidningspapprade paket bytte ägare. Byteshandel på hög nivå. Och KOLLA:


Ännu en till samlingen. Denna, den lite större av två vaser i samma modell i serien Corso av Ingrid Atterberg. Den är nu i min ägo. Nummer 2149, mysteriet börjar lösas. Sakta men säkert. (Ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten på bild, webbkameran är inte ulitmat.)

Jag bytte bort två sköningar:

Vas Granit av Hjördis Oldfors för Upsala Ekeby.


Pronto av Ingrid Atterberg för Upsala Ekeby.

Jag hoppas att Rickard är nöjd. Jag är nöjd! Bästa födelsedagspresenten fixade man själv då. :)

Kvällen fortsatte med lite krubb och sedan teater. Även den retro. Lorensbergsteatern och Hagmans Konditori med delar ur Galenskaparna och After Shave. Fabulöst bra och roligt. Claes Eriksson (som skrivit manus och regiserat) måste vara den okrönte ordtrixarens mästare. Han kan som ingen annan vrida, vända och trixa till språket så att det blir fabulöst! Passar den "Engrenska" släkten mycket bra (och där tror jag mig ingå, även om jag heter Sandberg, och jag vet, internt, internt, internt. Låt det bara passera.). RolfAllan som gjort scenografin har åter trollat och fått till fräsiga scenlösningar, han kan verkligen förvandla scenbilden.

Hagmans Konditori drömmer tillbaka till den tiden då en kopp kaffe med påtår och en Napoleonhatt kostade en krona och tjugofem öre. Någon gång på det ljuva 50-talet. Där Knut är Anders, Jan är Per, Per är Knut och Anders är Jan.

Får ni chansen, se Hagmans konditori - en retrorevy med kaffesmak.

Ni hör ju själva. Klart ni måste se den! (Spelas i Stockholm i vår!)




Kunde inte låta bli att plåta den vackra, enorma kronan som hängde inne på teatern. Wow! Skulle inte vilja damma den. Trots att den nog är lite äldre än 50-tal får den avsluta dagen. Imorgon blir det forstättning på vår retrohelg och förhoppningsvis en massa fyndchanser på loppisrunda med Jan Johansson som bloggar på Form55!



Over and out!



Kommentarer
Postat av: Rickard

Det var trevligt att träffas, även om det bara var som hastigast. Jag är absolut nöjd med bytet!

2011-12-04 @ 18:28:16
Postat av: Linda

Grattis i efterskott! Och det var allt en väldigt bra present du fixade till dig själv. :)

2011-12-05 @ 16:46:18
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: form55

Tack för senast, och tack för glasen! Hoppas att Göteborgsbesöket var positivt - trots vädret.

Corsosamlingen har artat sig riktigt bra verkar det som!

2011-12-05 @ 19:50:38
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@Rickard:

Hoppas att pronton blev riktigt snygg efter en diskning. Min Corso står och tronar i samlingen nu, den gick precis in på hyllplanet, ca 1 mm till godo. Annars hade jag fått flytta hela familjen till en annan plats.



@Linda:

Värsta bästa! Nu är det inte så många delar kvar. Missade en på tradera i söndags men skicket på den sådär. Väntar på en bättre!



@Form55:

Man kanske kunde få se hela samlingen Rhapsody på din blogg kanske?

2011-12-06 @ 08:41:51
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0