Loppisrunda under retrohelg i Götet

På lördag morgon i ett regnigt och blåsigt Götoborg mötte jag och mamma upp med Jan Johansson som har bloggen Form55 för en loppisrunda. Vi fick också sällskap av Sara som bloggar på Lilladockan.

Tänkte att jag skulle plåta på alla ställen vi besökte med det usla vädret gjorde att jag inte ville joxa med kameran. Första stället hann jag i alla fall ta ett par bilder.


Vi besökte ett gäng olika loppisar och Jan hade alla insider-tips. Visste hur man skulle göra. Både jag och mamma gjorde en del fynd. Har inte lite ont om tid just nu men en liten kavalkad hinns nog med:

Två skålar eller cup-glas från Reijmyre. Om jag inte är helt galet ute så är det Monica Bratt och hennes Puck? Eller? 20 kr/st

Främsta fyndet var i mina ögon denna skönhet: 

Mari Simmulson för Upsala Ekeby och serien heter Tokyo. Sekunda, men vad gör det. Inga skador mer än en lite bubblig undersida. Knappa 100 kr fick jag betala.


Är det en Reffla vas? Inte riktigt säker, men jag vet att ni där ute kan bekräfta eller dementera... 30 pix.


Krukan till vänster blev min för en Selma. City av Hjördis Oldfors för Upsala Ekeby blev min för ett Rhapsody-glas av Sven Palmqvist för Orrefors. Jag gjorde ett byte med Jan.


Karaffen från Åseda kunde jag inte heller lämna kvar. Jag är ju svag för kork och glas, även om det oftast är Signe Persson Melin som står bakom de fynd jag gör. Denna hade en etikett, en etikett som inte längre finns kvar. Den försvann i disken. (Ja, jag vet det är hemskt! Först var den där, sedan var den borta!) 20 pix.

Sedan, som jag ALDRIG verkar kunna lämna kvar på hyllan. Hjärtans gott. Två nya med hem från Göteborg. Mitt försvar: Hade inte de storlekarna och modellerna... Den vänstra för en guldpeng och den högra för 35 kronor.

Här tillsammans med sina röda polare, de har ett gäng blå och någon vit kompis med. Sea Glasbruk.

Bytt är bytt! En burk av Marianne Westman för Rörstrand blev min i utbyte mot ytterligare ett Rhapsody-glas.

Tyvärr inget lock, de på bilden är ett lån från en av mina andra burkar. Även detta byte med Jan.

Sedan bytte jag bort en papperslapp med en gubbe på och fick detta i utbyte:

Målet närmar sig sakta men säkert. Helt plötsligt har jag nu TRE cigg-bägare. Jag tycker inte det var länge sedan jag suktade efter en sådan när den såldes på Tradera för hutlösa, vettlösa och idiotiska 555 kronor. Nu har jag alltså tre.

Vad vi gjorde med resten av denna regniga och blåsiga lördag får ni höra om i ett annat inlägg.

Over and out!



Kommentarer
Postat av: form55

Du fick ju med dig ganska mycket hem! Inte helt misslyckat då! :)

2011-12-05 @ 22:27:33
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

Klart det inte var misslyckat! Inte på något sätt, det enda som var lite drygt var regnet som smattrade horisontellt.

2011-12-06 @ 08:36:30
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Benny

Väldigt lyckad "runda" :-)



Massor av fina fynd, jag har själv Puck, skulle gärna komplettera med några, tror jag har 3 st.

Den där UE-skålen av Maris är snygg, dessutom riktigt eftertraktade, en hundring var ett rejält fynd!

Vasen är mycket riktigt en Reffla, tror jag har en likadan!

Synd på etiketten på Åseda-karaffen, vissa årgångar brukar sitta löst, har själv nån vas där jag tog tillvara etiketten som lossnade och la den i.

2011-12-06 @ 14:23:35
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Benny

Jag tror det kan tänkas att jag har någon mer Puck någonstans. Den rökfärgade tänkte jag nog behålla men den gröna kan jag lägga i byteslådan till dig om du vill? Det finns några grejer i lådan nu, fick ju med mig tre föremål från Jan så nu har jag faktiskt upprättat en Benny-låda.



Jag är riktigt glad för det röda fatet, är tydligen inte en helt vanligt förekommande serie.



Och när det gäller karaffen så upptäkte jag att etiketten var borta först när jag skulle fota den, kollade i slasken men ingen etikett, hade tänkt spara den om jag hittat den.

2011-12-07 @ 12:59:34
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Benny

Japp, jag saknar faktiskt gröna, klarglas och rökfärgade, så den gröna kan jag tänka mig!



Jag har röd, ametist och blå.

2011-12-14 @ 09:20:39
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0