Loppat och inropat

Några dundor har jag hunnit med. Ligger lite efter med dokumentationen. Jag vet inte hur jag ska tolka det. Kan det vara så att jag handlat lite för mycket? Nä, så kan det ju inte vara?!


På Bonnauktion lämnade jag bud på en skål och en vas. Hade inte riktigt koll på vad det var, dålig beskrivning och ännu sämre bild. Men jag tog en chans och tydligen var det vasen Vinga 2218 av Ingrid Atterberg för Upsala-Ekeby och skålen Strega 2195 också av Atterberg för UE.

På loppis hittade jag tre små glas för en femma stycket:


Samba eller Mamba från Reijmyre. Vilken av de två modellerna kan det vara? Jag vet inte. Det enda som skiljer dem är väl storleken? Mina är 6,5 cm höga och har nästan lika stor diameter. Nu har jag lyckast samla ihop åtta glas i serien.


Snygga!

Ännu en auktion, denna gång på nätet. Fyra kryddburkar ropades in för en låg summa.
De kommer från Rörstrand och kryddburkarna passar bra ihop med sina stora föräldrar syltburkarna i samma serie.


Två små ugnsformar har loppats hem, en från UE och en från Rörstrand.


En ljusstake från Lindshammar fick följa med hem. Färgen kanske inte är favorit men vad gör det om hundra år?

Lite mer står på kö för att läggas upp här men det får ni vänta lite på.

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Benny

Mycket fint ännu en gång! Jag blev oväntat förtjust i de randiga Rörstrandsburkarna, modellen är ju Westmans, men dekoren har jag nog aldrig sett tidigare på de små!



Vinga-vasen är fin, pampig! De har man ju sett nu och då på Tradera främst, men jag tycker faktiskt om dem mer och mer!



Vad gäller glasen så finns det mer än två storlekar på Reijmyres glas, jag har åtminstone 4 st (Mambo, Samba, Raspa och Rio), dessutom finns det ju Nuutajärvi-glas som heter Kartio (ja det var innan Nuutajärvi gick upp i Iittala och de började maskintillverkas) som finns i nästan samma färger, så det är inte helt enkelt att skilja dem åt. Reijmyres är rundare i botten, medan Nuutajärvis har skarpare kanter nedtill...läs mer här:



http://porslinsbloggen.blogspot.com/2010/09/koniska-fargade-glas.html



Som en extra brasklapp så kan jag lägga till att det nog fanns fler svenska glasbruk som också tillverkade likande glas, har ju hittat koboltblå som inte passar in i någon av dessa i mitt inlägg...

2011-12-14 @ 09:18:39
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Ann-Charlotte

Mycket snygga fynd!

2011-12-14 @ 09:39:00
URL: http://teakochorkideer.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

@Benny

Ja, jag har förstått att dessa glas är lite av ett mysterium. Raspa och Rio alltså. De åtta jag har är likadana i samma storlek med lite rundad botten. Men som sagt kanske inte säkert att de är från Reijmyre. Jag har också två olika varianter av "Koboltblå" glas som inte passar ihop med dessa hårda karameller.



Den gröna Puck lägger jag i din låda, jag tror jag har ett par i klarglas också. Måste rota fram och jämföra (det finns ju många liknande, kanske inte är Puck). Vill du ha dem med?



Rörstrandsburkarna är lite av en otippad för min del också. Började med den blåa mindre krukan, den stora prutade jag ner till 30 kr på loppisen i Hedemora.



@Ann-Charlotte

Tack så mycket!



2011-12-14 @ 11:01:25
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Benny

Ja just det ja, det var ju där jag såg dekoren live första gången!

Du har nog Reijmyre-glas då, det är jag övertygad om efter din beskrivning.

Jag är bara intresserad av Puck, inga liknande och bara en av varje färg, vill försöka få ihop ett "originalpack" med 6 st olika färger!



Idag hittade jag ett ett fint fynd som du garanterat blir sugen på att byta, en dubblett. Ska visa den i bloggen senare!

2011-12-14 @ 21:28:18
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Benny

Oj, snacka om att jag blir nyfiken!!! Ska bli spännande att se.



Ang. Puck. Jag tänkte rota fram de i klarglas så kan jag jämföra med den rökfärgade som har Reijmyrelappen kvar. Då lär jag ju se om det är samma modell. Om det är det så lägger jag en i klarglas i byteslådan.

2011-12-15 @ 11:42:14
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0