Gustavsbergs porslinsmuseum

2011 skulle bli det året jag besökte två gruvmuséer, Sala silvergruva och Falu koppargruva. Det skulle också bli året då jag besökte två porslinsmuséer, Rörstrands porslinsmuseum och nu i lördags, Gustavsberg.

Enligt tradition åkte vi till Stockholm på mammas födelsedag, vi har för länge sedan tröttnat på att ränna Drottninggatan upp och ner för att leta julklappar i julklappspaniken. Istället har vi letat fram något museum eller teater att gå på. I år föll valet på Gustavsbergs porslinsmuseum utanför Stockholm (Gustavsberg, Värmdö).

Mycket fina saker med hög "vill ha-faktor". Stig Lindberg, Willhelm Kåge, Lisa Larsson, Friberg osv...







Ljuva 50-tal (nja... vissa är väl lite före och andra lite efter):












Man gjorde olika typer av muggar på Gustavsberg. De hade en utställning av
lite större muggar. Och handfat.



Reklamen var bättre förr...

Väggrelief modell större:


Äldre:


Klassikerna i köket. Redan på 30-talet kom Pyro-serien. Först i brunt och sedan i grönt och blått. Wilhelm Kåge för en vackrare vardag.


Stig Lindbergs fina fajanser, helt otroligt vakra.





Helt underbar lockurna (?), den skulle jag så gärna viljanha...



Åsså lite gammalt som nytt:




I jämförelse mellan Gustavsberg och Rörstrand så måste jag säga att Rörstrand vinner. Rörstrand har roligare utställning och inte så mycket inglasat i vitrinskåp. Rörstrand är dessutom gratis att besöka till skillnad från Gustavsberg som kostar 60 kr per person i entré.

Men ändå. Det är väl värt att besöka Gustavsbergs porslinsmuseum.

Hur var Stockholm annars då? Jo, som vanligt. Trångt, stressigt och kaos. Regn och snö avlöste varandra. En mysig fika och innan-stängnings-shopping på Hötorget, tulpaner, hyasinter och ranunkel inhandladet för en billig penning. 

Over and out!


Kommentarer
Postat av: La momes Old fashioned

Jag har aldrig varit på Rörstrand. Med porslinsmuseum besöker jag då och då, och gillar hela området där med antikbutikerna, ittala outlet och inte minst cafét i tornrummet. Håller med om att Drottninggatan kan man vara utan :)

2011-12-21 @ 22:44:27
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com
Postat av: Angeliqa

Jag har varken varit på Rörstrand eller Gustavsberg men skulle gärna vilja åka dit. Vilka paradis.

2011-12-22 @ 09:48:32
URL: http://sopnedkast.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0