Sensommarens fynd

Som ni har väntat!? Lite fynd, äntligen! Eller ja, om det är fynd får ni själva bestämma men shopping har det blivit. Tog en runda i lägenheten igår med kameran för att se vad loppisrundorna har gett.

En liten gräddkanna.

Känns svensk, men jag har ingen koll. Kostade inte många kronor.

Vad kan då detta vara?

Jo, så klart ett fat från Gabriel:


Med form som en fyrklöver i ljuvaste gult. Tror jag betalade en Selma, kanske lite drygt en Selma. Har lite svårt att minnas var jag köpte den. Jag som annars brukar ha så stor koll på var jag köpt allt mitt jox. Kan vara på loppisen i Vingåker på väg mot sommarstugan.

Ett liten svin fick följa med hem. Han kostade inte många kronor.

Kunde inte motstå charmen. ¨

En bricka ropades in på auktion i början av sommaren. Jag ville ha den större röda Irma Yourstone väggplattan.
På brickan fanns ett par ugglor:

Den större är från Nittsjö THO och den lilla är en Lars Bergsten.

Ytterligare bonus fanns på brickan, mer Bergsten:

Igelkotten och kråkan... eller är det kanske en höna?

På en av alla sommarens loppisar hittade jag en såskopp. En Majlis. Det låter som ett ko-namn. Men en servisdel från Upsala-Ekeby Gefle it is.

Jag kommer heeelt osökt att tänka på Helmer Ringström. Men jag är långt i från säker. Det som är säkert är dock att Majlis är lika fin som Sparta. Nästan.

Denna lilla vas fick följa med hem från Stadsmissionen.


Jag antar att den inte är så svår... Men jag kan för mitt liv inte komma på vem som ligger bakom? Och har ingen aning om vilket galsbruk? Kan någon "glasnörd" upplysa mig? Hur som helst tyckte jag att 30 kr var en lagom prisnivå.

I början av augusti gjorde jag åter resan mot Dalarna. Loppisar i Avesta, Hedemora och Gustavs stod på besökslistan. I Avesta hamnade jag i ett dilemma:  

Den vita Hjärtans gott-burken stod där så fint på fikabordet på Röda Korset i Avesta full med pulverkaffe. En vit Hjärtan gott-burk. En storlek jag inte hade. Vad gör man? Jo, man frågar personalen om den är till salu. Och det kunde den väl vara tyckte de kanske. De for sedan runt som yra höns i tio minuter för att hitta en ersättningsburk för att hälla över kaffet i. Nöjd lämnade jag butiken med en vit Hjärtans gott-burk som jag fick betala 20 pix för. Sandbergskan nöjd.

Jag fick också med mig en skål (???) från Sea glasbruk från samma loppis. Med andra ord 2*Sea=sant!

Här är Sea-skålen med två Orreforsfynd som gjordes på Läkarmissionen för någon vecka sedan. Två delar Fuga av Sven Palmqvist, den blå skålen kostade drygt 100 kr. Ishinken var det verkliga fyndet, jag tror att prissättaren missat att det faktiskt är en Fuga i klarglas. 30 kr kostade den...

I Hedemora besöktes Erikshjälpen. 50 % på allt och folk var som galna. Kön var flera hundra mil lång känndes det som. Jag var dessutom lidande under WSJ-cold fortfarande. Inte alls kry. Men som tur var så kunde jag smita före i kön när jag träffade på en kille som tog betalt om man hade jämna pengar. Jag jämnade genast ut mina 83 kr till jämna 100-lappen och slapp stå i kö i en evighet. Tillsammans med lite annat bråte så köpte jag denna: 
 

Ja, den högra av de två alltså. En bruk av Signe Persson Melin för Höganäs. Knappt 20 kr. Den andra inköptes på loppisen i ABB Arena i våras.

På sigurdloppan hittade jag en bild för 20 pix. Den ska klä någon av mina väggar. Ny ram är inköpt och ska bara monteras. Hepp!



Mor min fick en uppgift. Ropa in glasen på auktion. Det gjorde hon också. Sex vinklas i klart, tjockt glas. Jag hade två sedan förut. Jag har begripit att detta inte är Signe Persson Melins Ruben-glas. Men jag är övertygad om att det är Boda. Kan det vara Erik Höglund som ligger bakom?


Med på brickan fanns också de ljuvligt fina ljusstakarna från Orrefors. Tänken var först att sälja dem vidare men jag har totalt förälskat mig i dem...

På väg hem från jobbet en dag stannade jag på Stadsmissionen i centrum. Brukar sällan köpa något där, deras prissättning brukar vara helt galen. Nu kunde jag dock inte låta bli att slå till:


Marianne Westman för Rörstrand, den fina lingonburken kostade 150 kr.


Vasen med tulpaner av Mari Simmulson för Upsala-Ekeby är helt felfri och kostade en 100-lapp.

Till helgen är det Ansgarskyrkans årliga loppis. På fredag ska jag stå där i god tid och tränga mig fram bland folket. Kanske, kanske kan jag åter göra ett fynd i samma klass som förra gången. En Kokos-skål av Hjördis Oldfors för en femma.

Sedan blir det en tur till vänner utanför Örebro. Tydligen så ska det vara en enormt stor loppis i Brunnsparken under helgen. Ojsan, det kan bli en intensiv fyndhelg.

Hoppas nu att ni fått valuta för er väntetid. Det var länge sedan det presenterades loppisinköp på bloggen.

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Gila

Det var ingen dålig skörd...grattis!

2011-08-24 @ 20:29:09
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Benny

Det var ju en del fina prylar! Jag vet var din vas kommer ifrån och blir förstås oerhört sugen på den med en gång :-) Skulle du kunna tänka dig att byta eller sälja den lilla Åseda-vasen till mig? Då skulle jag bli glad!

2011-08-24 @ 20:36:22
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Ulrika på Leta Retro

Det kan man kalla skörd! Kul att se.

2011-08-24 @ 21:00:14
URL: http://letaretro.se
Postat av: Petra

Å grisen! jag blev kär,,,;) Jag som syr grisar dessutom.

2011-08-24 @ 22:40:27
URL: http://kreativakonstigheter.blogg.se/
Postat av: Retrolux

@Gila och Ulrika

Ganska bra trots att det inte blivit så många loppisbesök i sommar som jag tänkt mig. Förstår inte att man aldrig hinner allt man vill!



@Benny

Åseda. så klart. Hade det på känn. Klart jag har lust att byta den! Vad kan man tänkas få för den då , i byte alltså?



@Petra

Den ropade till mig. Skönt att höra att någon mer gillar den. Jag har fått höra att den inte alls är någon skönhet.

2011-08-25 @ 09:48:18
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: engelsson

Sådärja ..engelsson kikar förbi o blir alldeles yr i huviudet av alla dina fynd..måste scrolla upp åt igen för det var så många jag ville kommentera..men vi börjar med de jag minns..den där vasen som du inte visste ursprunget på kan jag svära på att jag sett nyligen på PES precis en sån.. Signeburken älskar jag..har en likadan bredvid spisen med salt i..men den som det stod sill på måste väl oxå vara av henne.. Nu ska jag kika vidare i din blogg..ha en fin dag

2011-09-01 @ 07:03:30
URL: http://engelsson blogg.se
Postat av: AL

Ljusstakarna från Orrefors är formgivna av Nils Landberg. Jag har likadana själv.

2011-09-01 @ 15:13:54
URL: http://skyndafynda.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@engelsson

Jag hade också för mig att jag sett vasen nyligen och min vaga misstanke om att det var Åseda stämde tydligen. Kunde bara inte få fram det.

Mycket riktigt så är båda burkarna SPM. Den som det står sill på köpte jag först och hennes små stämpelbokstäver är ett av hennes kännetecken. Fina!



@AL

Tack för infon. Jag tror inte att jag kommer att kunna göra mig av med dem trots att jag tänkte det från början. Det är ju lite extra kul när man får lite mer info om dem också. Alltid kul att veta vem som ligger bakom.

2011-09-02 @ 08:17:15
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Benny

Förresten, är inte den svarta såskannan Colorado från Gustavsberg? Kolla Form55, där finns massor av bilder.

2011-09-07 @ 21:32:02
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Benny

Nej, jag tror inte att det är colorado. Det är en liten gräddsnipa, bara ca 6-7 cm i diameter och med kantig. Men du, har rätt, uppifrån ser den ut som colorado i formen och på ett foto går det ju inte att uppfatta storleken.

2011-09-08 @ 08:47:37
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: marie

Vilak fina grejer du fyndat! Den vita Hjärtans gott är såååå fin!

2011-09-13 @ 09:09:01
URL: http://www.loppisletaren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0