Höna av en fjäder

Tänk att helgen blev så kort. Den kändes ju så lång innan den började. När jag sedan gick hem i torsdags så hann jag inte mer än hem för att genast vända i dörren. Konstigt det där.

Lite hann jag ändå. Mest plock i lägenheten fick det bli. Nu ser det ganska okej ut. Hoppas att det snart ska vara klart. Eftersom det var så fint i väder hela påsken fick det bli lite utomhusaktiviteter också. Vi blev bjudna till mina "nästan-kusiner" (sysslingar som är mer som kusiner) på påsk/grillmiddag ute i Hökåsen.


Sillabiten på porslin från Arabia Finland.


Lena och Lotta sitter i solen och glassar. (Snygga glas från Iittala också Finland, krukan är från höganäs)


Efterrätten, fryst cheesecake toppas med hallon (på gamla hedliga IKEA)

Västerås centrum pyntas under påsken. Bland annat sätter man upp en enorm påskbjörk. Stans alla barn får under veckan innan påsk pynta björken med fjädrar och annat pynt. Det blir finfint! När det är färdig-pyntat reses björken och står under hela påskhelgen.


Färgglatt!



Jag och mor min tog en promenad vid Mälaren. Vitsippor och slånbärs-kvistar plockade vi. Vi kikade också på vackra vblåsippor som det kryllade av. Men här i Västmanland är blåsippor fridlysta så det blev bara att kika på dem. 
 

Vi intog vår medhavda matsäck på bryggan i solen med utsikt över Mälaren och Västerås centrum. Inte helt fel.


Är det snö? Nej! Vitsippor!


Våren har kommit igång.



"Blåsippan ute i backarna står, niger och säger att nu är det vår."

Vi såg också en liten snok som rasslade fram över några torra gamla löv. Det var en fin snok, inte svart utan mer åt det grå hållet men ändå tydliga gula prickar. Han fick lite bråttom när vi kom för närma och jag hann inte dra fram kameran.

En sen kväll när jag kikade ut genom fönstret fick jag syn på denna uppenbarelse. En underbar natthimmel och en stor fin måne.



Käka godis hade jag inte tid med. Men glass blev det en del. På balkongen. I solen.   :D

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Inger

Hej!



Man får plocka blåsippor i Västmanland se nedan från Naturhistoriska riksmuseet.



"Blåsippa är fridlyst i Malmöhus, Kristianstads, Hallands, Göteborgs och Bohus, Stockholms och Västerbottens län där blåsippa är helt fredad. Vidare är det är förbjudet att gräva eller dra upp levande exemplar med rötterna, och att plocka blåsippor för försäljning i Södermanlands, Östergötlands, Jönköpings, Kronobergs, Blekinge, Älvsborgs, Skaraborgs, Örebro och Västmanlands län. I Uppsala, Kalmar och Värmlands län får den ej grävas upp."



Kul med blogg från Västerås - tack för det!

Inger

2011-04-29 @ 22:26:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0