Myrorna på vinst eller förlust

Här i Västerås är Myrorna som en tombola. Väldigt många nitlotter i dålig kvalitet med naggar, krackeleringar och missfärgningar för höga summor. De felfria "fina" grejerna har samma pris som i antikaffären, ofta ännu dyrare. Ibland kan man hitta vinstlotter. Små pärlor mellan allt dyrt skräp, märkt som omärkt.

Så fort föremålet har en stämpel, oavsett varans skick så sätts ett högt pris. Är stämpeln otydlig eller inte av den "vanliga" modellen kan man ha tur. Jag hittade bland annat ett stort Havsflora-fat av Anna-Lisa Thomson för 35 kronor med ovanligt dålig märkning.

Just av denna anledning orkar jag sällan gå in på Myrorna. Jag blir ofta irriterad och uppgiven av detta fenomen. Men ibland går jag ändå dit och kikar. I onsdags var jag där och fick med mig några roliga prylar hem.


En flasköppnare i rejäl storlek. 15 kr. (En exakt likadan låg bredvid och kostade 25 kr, den jag köpte var kanske aningen mer nött och därför snyggare)


Miniatyrskål från Rörstand. Vet inte något om den och jag vet inte om den var värd de 35 kr jag betalade. Någon annan som vet? Den är ca 5 cm i diameter.

 
En lila vas med vit insida. Är den Svensk? Samma färg som en Ekenäsvas som jag har sedan tidigare som även Porslinsbloggen skrivit om. Gillade formen och betalade  25 kr.

Det var inköpen på Myrorna för denna gång. Fanns också annat som var fint men priserna på de föremålen fick mig genast på andra tankar.

Fortsättning på långhelgens strapatser följer senare.

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Jessica

Suprise.... Jag ÄLSKAR vasen.. den skriker JESSICA!!

Nu vart du väll förvånad eller hur... NOT! :)

2010-09-20 @ 15:30:06
Postat av: Retrolux

@Jessica:

Det hade jag aldrig kunnat gissa. Det kommer som en brutal och omedelbar chock för mig. ;)

2010-09-20 @ 19:04:34
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: form55

På myrorna i Göteborg är det inte bättre. Jag hittar kanske en grej var tionde gång jag är där, om man räknar bort någon CD eller bok då och då. Men konstigt nog så säljs de rejält överprisade prylarna ändå!

2010-09-20 @ 20:15:19
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Eli

Håller med om Myrorna. Trist när saker kostar som i antikaffärer.

2010-09-21 @ 01:18:49
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Jessica

Lägg vasen på tradera så kan jag vara med och trissa upp priset :)

2010-09-21 @ 11:31:28
Postat av: Retrolux

@Jessica:

Vi får se vad som händer med vasen. Den kanske hamnar på Tradera. Den kanske hamnar inslagen i julpapper.



2010-09-21 @ 12:41:11
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0