Föräldrar och busfrön

Igår körde vi föräldramöte på scouterna. Busungar med mammor och pappor invarderade scoutlokalen och det blev en stor ring vid samlingen. Alla var med på starten med "Anna är här" och "Hej, Anna".

Mammor och pappor blev sedan förpassade till övervåningen och utmanarnas lokal där jag pratade sönder öronen på dem. På undervåningen var det fullt stoj medan ungarna fixade fruktsallad åt sina föräldrar. Jag kan tänka mig kaoset med 15 åtta och nio åringar med knivar, frukt och skärbrädor. Lite lekar hanns också med.

Sedan blev det kalas med frukt, glass och kex. Lite kaffe ur udda muggar för de vuxna och saft för barnen. Medan fikat var i full gång så testades ledarnas skådespelarkunskaper i det traditionseniga "Packa rätt och packa fel- dramat".

Jag hade packat: sovsäck, liggunderlag, kåsa, stövlar, regnkläder, filt, varm tröja, ficklampa, mössa, vantar, underställ... i en ryggsäck
Kicki hade packat: paraply, porslin, nagellack, skrivbordslampa, locktång, kjol, klackskor.... i en papperskasse.

Ja... ni som inte är scouter kanske måste fundera en extra gång för att klura ut vad som var rätt packning. Men våra busiga spårarscouter insåg ganska snabbt vad som var rätt packat. Pedagogiskt värre.

Föräldrar som var fullproppade med info och barn som var sockerhöga lämnade så scoutgården medan vi började röja upp i oredan bland smältade glass och fruktbitar.

Ikväll blir det lägerplanering med scouterna mellan 15 och 18 år. Läger med tema Alice i underlandet och vi planerar stora delar av lägret som är öppet för hela scoutkåren med kottar från 5 år upp till mammor och pappor-ålder. Iår får också våra Vänkårer vara med.

Kanoners!

Over and out!





Kommentarer
Postat av: Barbro

Det är ju lite kul att man kan använda ungefär samma metoder på mina 3-4 åringar som ni gör på era scouter. Gårdagens truliga treåring som inte sa ett ord, slog om på nolltid, när jag låtsades tro att dom åkt båt till BVC. Nä, vi åkte ju biiil, förstår du väl!!!!. Sen pratade hon så varken mamman eller jag fick en syl i vädret och det sistnämnda är väl ganska ovanligt.

2010-09-16 @ 09:01:53
Postat av: Kix

Nu är jag här!!

=)

2010-09-17 @ 15:49:11
Postat av: Anta Snaque

Du har en trevlig blogg, jag har kollat in flera av dina inlägg. Och vad kul med "Packa rätt, packa fel". Smart sätt!

2010-09-18 @ 00:31:48
URL: http://pysselochpinaler.blogspot.com
Postat av: Retrolux

Kul att se att du hittat hit Kix! Välkommen!



Ja, vi har tränat på att "lura" ungarna. Det brukar fungera.



Välkommen också till Anta Snaque som har hittat hit helt på egen hand.

2010-09-20 @ 11:10:01
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0