Auktion med twist

Åter ut till Hälla för att vara med på Effectas auktion. Jag hade spanat in några grejer på visningen och det var ett föremål jag hemskt gärna ville ha.

I början av auktionen fanns ett fåtal grejer jag var lite intresserad av, men priserna drog iväg och jag gav mig ganska tidigt i budgivningarna. Mor min spontanropade på en tavla med tillhörande "pryllåda" och fick den för 100 kronor. Konstnären var en dansk snubbe från Odense, men det var prylarna, eller glaset i lådan som intresserade mig. Där fanns 5 skålar på fot i samma stil som Monica Bratts puck från Reijmyre, alla i klarglas. 

Där fanns också 22 st snäckformande småskålar i pressglas. Undrar vad i hela fridens namn jag ska med dem till? Ge bort till någon loppis kanske? 

Där fanns också två mindre, avlånga serveringsskålar i pressglas. Ganska fräsiga. 

Sedan fanns det en grej kvar i lådan. En liten vas i vitt med blå dekor från Gustavsberg... eller ska jag kanske säga Gustafsberg?


"Minne från Utställningen i Lund 1907."
"Enda med svenska guldmedaljer pirsbelönadt kaffe"
Verkigen rolig kuriosa, den är endast märkt med Gustafsberg under.

Hemåt for vi för lite lunch och snabbt tillbaka igen lagom till möbel-auktionen. Vi hade spanat in en soffa och fåtölj till hyreslägenheten. Men... Nix. Blev inget köp. Det blev för dyrt för att det skulle vara värt att göra renoveringsarbetet. Så nu är det loppiskikande på soffa som gäller. Är ju lite kräsen, så allt duger inte.

Men förutom soffan var det inte så mycket som intresserade bland möblerna. Teaken gick för höga priser. Jag sysselsatte mig med att brodera på min scoutiga jobbarblus och det hann faktiskt bli färdigt under dagen:


Anna i ett nötskal. Under den scoutiga ytan gömmer sig klackar och paljetter.

Vid 15-tiden började den roliga delen i auktionen. Glas, porslin m.m. Jag hade spanat in ett par föremål. Det var flera utrop med Berså och Koka Blå som var himla fina. De såg knappt använda ut. Skulle gärna kunna tänka mig ett par grejer av de serierna. Men. Vad har vi sagt om okynnes samlande?

Nu gällde det att fokusera på annat. Dessutom måste jag hålla lite i stålarna. Jag handlar ju upp tradera-vinsten på nolltid om jag ska ropa in allt jag tycker är fint. Dock så gick servisdelarna relativt billigt. Undrar om det var inköpare eller folk som verkligen ville ha sakerna? En dam framför mig i publiken fick några av delarna i Koka Blå och jag tror att hon kommer glädjas åt den många år.

Mamma ropade in några små fugor och jag såg en blå, liten colora fladdra förbi för bara en 100-lapp. (Men... jag hade den färgen och storleken i samlingen redan.)

Sedan var det dags för föremålet jag spanat in. Den största skålen i serien Negro av Ingrid Atterberg för Upsala Ekeby (2128). Budgivningen började högt, på 400 kr (antagligen flera inropsuppdrag). Men det var bara jag som var på plats i auktionshallen. Jag erbjöd en 50-lapp till och auktionsförättaren slog. Min!



Då kände jag det. Den konstiga känslan av att jag nog blivit en riktig loppis-/auktionshaj (eller nörd). För några år sedan skulle jag aldrig ha köpt en skål för 450kr, eller 550 kr som det blev med slagavgift. Det känns helt galet.

Nu är väl 550 kr inte så mycket pengar i sammanhanget men för mig så är det en del att punga ut med. Jag får glädja mig åt att auktionerna på tradera går ganska bra. Jag byter ut sju saker som jag inte gillar så mycket till en sak som jag gillar. Det tycker jag är ett ganska fair deal.

Så nu har jag början på en samling här hemma, en till. Jag har en Negro-vas sedan tidigare (2133) som i själva verket är mammas, men vad gör det, när jag får ha den till låns här hemma.



På slutet i auktionen var det en bricka jag var lite småintresserad av som innehöll en del servisdelar från UE, en sockerskål från Rörstrand, en skadad Gefyr-karott och en ugnsform från Arabia, hängde med i budgivningen ett tag men tyckte att det blev för dyrt. Synd!

Auktonen var åter slut och vi packade ner våra inrop. Då kommer en tjej fram till mig och frågar om det var jag som ropade på brickan med servisdelarna:

- Ja, det var jag.
- Vad ville du ha på brickan?
- Hela brickan var intressant så jag ville ha alltihop.
- Jag ville bara ha karotten eftersom den hade ett helt lock, så du kan ta det andra om du vill ha det. Jag tänkte lämna det annars.

Givetvis ville jag ha grejerna. Hon fick ett tusen tack och en hundralapp som jag rotade fram ur plånboken. Tänk vad skönt att det kan lösa sig på det sättet. Denna händelse satte guldkant på dagen. Tack för de fina servisdelarna! (Och tack och lov att uppköparen inte fick tag på brickan.)


5 st djupa tallrikar Rhodos + 6 st djupa, 6 st flata tallrikar Droppar finns nu i min ägo tack vare en vänligt sinnad medmänniska.

Ett bra slut på en lyckad dag.

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Eli

Kul! Hade aldrig sett varken Droppar eller Rhodos!

2010-09-16 @ 07:35:18
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Lybtar

Två för mig helt nya dekorer.

Blev riktigt glad över att få se dessa.

KUL!

2010-09-19 @ 19:54:37
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Lybtar och Eli:

Otroligt roligt att kunna presentera nya dekorer! Jag tror att droppar är en ganska sen dekor. Rhodos har nog lite högre ålder och det är nog Helmer Ringström som står bakom.



Kanske vet någon annan besökare mer om dem?

2010-09-20 @ 11:25:47
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0