Sten och Flisa

Undrar varför man kör helgerna i 140? Jag har inte haft en enda minut till att blogga den här helgen. Jag har verkligen kört i 140. Varannan minut renoverar jag i lägenheten som vi förhoppningsvis ska hyra ut inom en snar framtid och varannan minut är jag ute och flänger på loppis, stan, scouterna eller bygghandeln. Så känns det i alla fall. Och de som blir lidande är ni mina kära bloggläsare. Förhoppningsvis blir den kommande veckan en aning lugnare.

Igår tog jag och Jenny en sväng på Sten och Mineralmässan här i stan (om man kan kalla det mässa ska väl inte jag bedöma men jag skulle nog kalla det en liten marknad inomhus) Kul att kika på alla grunkor och stenar var det i alla fall.



Det fanns en himla drös med pärlor att glädjas över. Nästan för många. Det blev dyrt. Jag har fyllt på mitt förråd med sötvattenspärlor (som ju inte alls är sten och därför borde bannlysas på mässan). Det var trevligt att strosa omkring mellan borden och många utställare hade häftiga stenar med sig. Efter ett tag blev det dock stentrist och vi drog oss mot utgången, jag 400 kronor fattigare. Tack Jenny för en trevlig dejt, trots att den blev ganska kort.



Jag slöt upp med mor min och vi drog till Skiljebo där det var loppis. Storhandlade för tio kronor, ett tyg i hundtandsmönster, rosa och svart. Jag handlade också 4 omålade dalahästar till Jessica som har fått nån dille på dalahäst-makeovers. Nu har hon hästar både högt och lågt.

Eftersom vi ändå var i krokarna stannade vi på Life center. Jag var ju där i tisdags så hade jag sett det mesta. Rotade fram två tygstuvar för totalt trettio kronor. Mamma handlade 4 pinnstolar som ska stå i hyreslägenheten som vi ska hyra ut möblerad när den blir klar (om typ 300 år). 

Eftermiddagens ägnades åt att flänga till bygghandeln för att köpa gipsskivor. Det enklaste rummet i hyreslägenheten, hallen, behöver lite extra arbete. Det som bara skulle vara att slipa och måla men icke. Att vi dessutom sätter upp gipsskivorna med två stora garderober stående mitt på golvet på de 4 kvm gör ju inte saken enklare.

Så mina damer och herrar. Det var min lördag. Idag har vi varit på auktionsfirman nästan hela dagen. Lite möbler köptes in till hyreslägenheten och det fanns galet många brickor med intressant innehåll. Mamma gick bazokas och köpte nästan allt på vår intresselista. Så när vi kom hem ägnades ett par timmar till lilla julafton med "paketöppning".

Imorgon ska det struktureras upp och funderas ut vad som ska behållas och vad som ska säljas/skickas på loppis. På slutet av auktionen var det inte så mycket folk kvar och många brickor gick därför billigt. Det lönade sig att ropa på brickor där man bara ville ha ett par av prylarna. (Och märk väl, jag personligen ropade bara in ett par av brickorna, det var morsan som ropade värst. Även om jag kanske kommer att ta hand om en del av grejerna. Mammas ekonomi ser väl just nu lite stadigare ut än min. Nån som har ett jobb över?)

Mycket Upsala-Ekeby och en del annat svensk porslin och en hög glas blev det. Jag ska göra mitt bästa imorgon för att ni ska få se grejerna. Kanske inte blir lika snygga bilder som ni är vana vid här på Retrolux. Blir nog inte så  mycket tid att leta efter fotomiljöer. Halva vardagsrummet är belamrat med prylar.

Over and out!




Kommentarer
Postat av: /Mylla

ooohh! sötvattenspärlor!! Vill ha! Men har inte råd ens att tänka tanken.. jo, ett jobb vore bra!

2010-10-03 @ 23:23:33
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Jessica

Jag kanske ska ta med tält när jag kommer ner så jag har någon stans att sova :)

2010-10-04 @ 07:21:05
Postat av: AntonYmer

Jag har hört att det finns ett gruskorn inne i varje pärla. Gruskorn är också stenar, fast mycket mindre.



Du ska inte döma en sten efter dess omslag.

2010-10-04 @ 08:36:59
Postat av: Retrolux

@Mylla:

Det är ganska dyrt att ha pärlpyssel som hobby. Vi kanske skulle valt kottesamlande istället, det är gratis!



@Jessica:

Jag har nu två veckor på mig att stöka undan alla prylar så att du slipper sova i tält. Men det är bäst att du tar med tält och extra sovsäck utifall att...



@Anton Ymer:

Ja min vän, du har visst rätt. Sötvattenspärlor är förklädda små-stenar...



2010-10-04 @ 16:10:21
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0