Inrop

Endast ett inrop på auktionen i söndags. Ett! Det i sig är en seger. Jag höll fokus hela tiden och ropade endast på det "viktigaste". Inte ett enda spontanrop.

Det jag ropade in var denna ljuvliga tingest:


En Bison av Göran Andersson för Upsala Ekeby. Denna är märkt med nr 3003G och är en av de större bisonoxarna. Slutnotan 550 kr och det är ett ganska bra pris (dock är den inte helt fri från skavanker).

Totalt finns tre storlekar. Fiskade lite på internet men hittade ingen information om det är den största eller den näst största. Är det någon där ute som vet?

Den som jag ropade in är ca 23 cm hög. Jag har också den minsta oxen (8081G). Kanske blir en ny jakt för att hitta den tredje oxen med nummer 6049G.

Sedan tidigare har jag Göran Anderssons kattfamilj med kattmamma och tre kattungar.

Göran Andersson 1935 - 1989
Bohuslänning som utbildade sig till keramiker i Göteborg. Andersson kom till Ekeby 1960 och bidrog där med kollektioner fram till 1967 när han slutade för företaget.

Göran Andersson har mottagit flera priser och varit representerad på flera utställningar i USA. Bland hans föremål för Upsala-Ekeby sticker bisonoxarna ut lite extra men han har även gjort flertalet bruksföremål och figuriner.

Efter åren på Upsala-Ekeby arbetade Göran Andersson som scenograf och byggde scenografi för bland annat TV.


Ytan på de båda oxarna är lite olika. Den lilla har ett blankt ytskikt medan den större oxen är mer matt i ytan.

Over and out!




Kommentarer
Postat av: Randiga Tråden

bisonen så fina.

2010-10-21 @ 18:33:49
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Randiga tråden

Ja helt underbar!

2010-10-21 @ 22:13:47
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Ingrid Boström

Hej!

Söker du fortfarande efter den större oxen (6049G)? Jag har en i toppenskick om du är intresserad!

2011-11-06 @ 15:34:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0