Snurrigt

Äntligen börjar det lugna ner sig på alla fronter. Sjukan börjar ge sig. Jobbet är avklarat. Loppislivet är ganska lugnt utan några extra utsvävningar. Några köp blir det visst, hoppsan! Men inget som tar kål på ekonomin.

I söndags på stadsauktionen blev det några inrop. Vi for dit enkom på anledning av skålar och karott av Herta Bengtsson. Blå eld som blivit ett med hela svenska folket. Många har ett minne eller ett visst band till servisen. För egen del så minns jag faten från när jag var liten. Pappa brukade servera räk-omelett på dem och det var bland det äckligaste jag visste. Men faten är ljuvligt fina oavsett.

Mamma hittade också några delar ute vid farfars barndomshem. De stod undanstoppade i ett förråd. Med kalkavlagringar på insidan. Farmor hade använt dem som ytterkrukor. "Mutter, mutter, fräs". Är det någon som har en superkur mot kalkavlagringar?

Hur som helst så fick jag med mig en stor karott (utan lock, har dock ett här hemma från den trasiga och kalkiga katotten) och åtta små efterrättsskålar. Priset blev högt men jag väljer att ignorera det.


Ropades in för 400 pix. (Utan lock)

Av någon anledning blev det ett par spontana inrop. Bland annat denna ljuvliga lampfot:


Det är en lampfot av Sylvia Leuchovius för Rörstrand. Nu återstår det bara två problem. Ingen lampskärm, ingen stans att ställa den. Knappt 300 pix. Det är en stor pjäs. Ungefär 15 cm i diameter och 20 cm hög (utan lampgrejen inräknad).

En figurin från Upsala-Ekeby av Dorothy Clough. Modellen heter Linda och har nummer 8085D.


Cirka 250 kr fick jag betala.

I början av auktionen gick det två brickor med blandade föremål. Bland dessa fanns en skål av Atterberg som påminde om Negro på många sätt. Färg, form och yta. Dock så fanns mönstret på utsidan av skålen och insidan var glaserad med vit glasyr. Jag tror att skålen hade nr 2053.

Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten. Min mobilkamera är kass... Om det är någon som vet något mer om denna skål så vill jag gärna veta mer! Tveka inte att lägga en kommentar. Den är ju så "Negro" men ändå inte.

Jag ropade på brickorna men eftersom skålen var det enda jag ville ha så kunde jag inte fortsätta bjuda flera hundra kronor. Det svider lite i hjärtat.

Samtidigt så var det auktion i Broarna. Där hade jag lagt bud på flera grejer men jag vann bara en väggtavla av Mari Simmulson. Eller inte så bara kanske. Det var en fin tavla med äppel-motiv. Måste bara bygga en extra vägg här hemma där jag kan hänga upp den.



Helgen ska ägnas åt scoutmys i Borlänge. Kan det bli bättre? Nej. Eller jo, om det kan klämmas in lite loppisletade också.

Over and out!



Kommentarer
Postat av: Jessica

Jaha du så du ska upp till Dalarna och hälsa på!

Jag ska också till borlänge på lördag men vi ska nog på lite olika aktiviteter.. jag ska på Jennys 30 års fest. Hör av dig om du vill ha lite kaffe i metropolen :) om jag är hemma dvs inte så mycke av den varan i helgen men iaf.

Kram!

2010-11-19 @ 11:09:17
Postat av: Jessica

Föresten... mitt knep mot kalk har du ju redan... Citronsyra is the shit! Cillit bang är och ganska bra mot kalk!

2010-11-19 @ 11:10:32
Postat av: Retrolux

@Jessica

Har redan provat citronsyra... Funkar inte så bra mot kalkavlagringarna från helvetet.



Åker inte bil hem på söndag... så hä bli inge...

2010-11-19 @ 17:40:51
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Lybtar

Mari har gjort så många roliga väggtavlor. vet inte om du såg på vår blogg den med fågeln och masken. jag älskar hennes alster och tycker att din väggtaval var precis alldeles underbar.

2010-11-23 @ 17:58:04
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Lybtar

Ja, Mari är skön! Även om mina favoriter är Atterberg och Göran Andersson.

2010-11-23 @ 22:41:03
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0