Hänglås på plånboken

Ja, man kanske skulle prova det. Det skulle behöva vara svårare att få fram stålarna. Men Jessica tycker att jag nu borde få shoppa lite, nu när jag har ett jobb. I motsats till förut när jag var arbetslös och shoppade ganska mycket, hon tycker liksom att jag köa omvända leken eller nått.

Men i Söndags var det lite grejer att ropa på på auktionsfirman. För en gångs skull hade de alla intressanta grejer på några få utrop utan inblandning av andra ointressanta grejer.

Vad ropade jag på då? Aj, aj, aj. Det bidde en stor Bison till. Jaha, vad ska jag ha två till då? Ja, det frågar jag mig själv också. Men denna var utan skador, den andra hade ju några skador. Dessutom var denna glaserad med blank glasyr. (Jag vet, det börjar bli lite nördvarning på mig nu.) Jag kan tänka mig att den andra är från andra sortering och att skadorna är från tillverkningen. Nu får vi väl se. Jag lär ju skicka ut den andra oxen på tradera så småning om. Men den får nog vara på besök lite till.


Bilden är från förra gången jag shoppade oxe. Trodde nog att jag bara hade chansen då, vid det tillfället. Men jag blev lite förvånad när jag såg den andra oxen bara någon månad senare. (Göran Andersson från UE ligger bakom)

Det andra jag köpte var två inrop med blandade godsaker från UE. Blandat med figuriner, vaser och väggplattor. Vissa finare än andra. Men det totala inropspriset på ca 800 kr var det värt trots en del små skavanker.


0148  E    Häst, tavla    21 x 19 cm    1970-  Ester Wallin
1046  E    Blomma,tavla    16,5 x 34,5 cm    1971-    Ester Wallin




7010  M    India, vas    20 x 9 cm    1967-69    Mari Simmulson
4330/668      Bris, krus  A102    20 x 11 cm      Ingrid Atterberg



9000      Katt, figur    9,5 x 7,5 cm    1960-67
43145/944      Figur, ugglor            Ester Wallin

Häst  men skadad märkning. Är det Dorothy Clough? Tror det.


Jag gillar Esters ugglor bättre än väggplattorna. De liksom håller koll på en med sina uggleögon.


4296      Figur, stående eskimåbarn    11,5 cm    1957-68
8087  D    Paul, figur    23 cm    1968-73    Dorothy Clough



Fatet ropades in för några veckor sedan och nu fick vi en hänkelvas/ krus också...
4495      Star, fat    3,5 x 18,5 cm    1961-62
4498      Star, vas    18 x 9 cm    1961-62


Jag ropade också in denna väggplatta. Precis en sådan jag redan har, men jag fick den liksom på köpet eftersom den också var med på en av de två brickor jag ropade in. Det som är spännande med denna är dock att den känns lite upp och ner. På baksidan är upphängningen "uppochner" Eller? På fotot kan man se baksidan och stjälken är uppåt. Gjordes blomman i två verisoner? En med stjälken uppåt och en med stjälken nedåt?

Hur som helst så är det en:
1071  Y    Väggrelief, blomma    27 x 20 cm    1971-    Irma Yourstone

Det var allt från auktionen. Nu är jag helt matt. jag börjar komma till insikt att jag nog blivit en riktig UE-samlare. Det var ju inte riktigt meningen. Hoppsan.

Framöver kommer det snart några inköp jag gjort på tradera. Och i helgen väntar en visit i Uppsala med kära vänner jag inte träffat på... på tok för länge sedan...

Over and out!

 

Kommentarer
Postat av: Lybtar

Vi har en Rosa sådan väggplatta. De är såååå fina. Finns väl i grön också?

2010-12-04 @ 08:50:27
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: Retrolux

@Lybtar

Jag tror att Irmas blommor finns i flera olika färger. Jag har sett dessa ljusblå och dessutom gula och lila/rosa (tror att det är "samma" färg men med olika färgnyanser.)



Till en början tänkte jag att jag skulle sälja vidare mina blommor men jag gillar ´dem mer och mer. På tillfälligt besök kanske...

2010-12-05 @ 17:57:11
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0