Retro Linköping 1/4

Okej, jag ger upp redan från början. Blir nog fyra Retro-Linköping...

Jag vet knappt vart jag ska börja. Det har hänt en massa bra saker i Linköping i helgen. Resan till Linköping är kanske en bra start?

Började med att jag försov mig... Hoppade ur sängen och turbo-frullade. Sedan hoppade jag in i bilen tillsammans med mamma och morbror för avfärd mot Grytgöl och sommarhuset.

På vägen till Grytgöl gjorde vi dock ett ganska lyckat loppisbesök i Vingåker. Inköpen:


3 st assietter från Lindabruk Rörstrand. Terminus för 5 kr/st



Vas av Bertil Vaillen (om jag kan tyda signaturern rätt.) Kosta (42703). Pröjsade 45 kr.


Uggla från Kosta. Märkt med LG 420. Någon som har koll?? Priset var i alla fall 30 pix. Jag hittade också ett troll med kantarell-hatt från Torekov.

Grytgöl:


Metropolen.

I Grytgöl finns min kära gamla veteranbil. En fin gammal Volvo valp som förtillfället är ganska stendöd. Och jag kan INGET om bilar i synnerhet och i allmänhet inget om den bilen. Morbror skulle försöka fixa lite med kopplingen som fastnat och dött en för tidig död. (Tyvärr blev det miss i planeringen och valpen är fortfarande stendöd.)

Ur arkivet (därav bristande kvalitet på bilderna). Min pärla:







Efter att ha kört lite Husqvarna röjtrimmer och käkat lite lunch rotade jag runt lite i köksskåpen för att se om det fanns något kul. Hittade en del gamla tallrikar från Gustavsberg och en söt liten dockservis. I "bon" (lilla huset - boden) hittade jag en vas:


Vad kan det vara? Nån som har koll??? Reijmyre? Det ligger ju i krokarna.

Efter min skattjakt så gick jag till busshållplatsen för att vänta på min inbokade taxi. Som inte kom. Efter två telefonsamtal till "centralen" så kom det en taxi, men jag hade redan missat mina byten. Fick åka med taxi hela vägen till Linköping. Chaffisen var GALEN Hastigheten pendlade mellan 120 och 140 nästan hela vägen, utom på 50-steckorna, då saktade han ner till 100 km/h. 

Jag trodde att jag skulle DÖ! Men det gjorde jag inte. Jag kom fram hel, 30 min före beräknad ankomsttid. Och allt detta på Östgöta-trafikens bekostnad. 1150 kr stannade taxametern på. Vilken bra affärsidé.



Fortsättning följer...

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Barbro

Vasen från "bon" skulle kunna vara en Flygsfors, men jag antar att det var många glasbruk som gjorde vaser i den stilen.

2010-08-25 @ 08:42:35
Postat av: AL

Det ser ut som en vas från Åseda.

2010-08-25 @ 12:09:56
URL: http://skyndafynda.blogspot.com
Postat av: engelsson

Grattis till en Vicke Lindstrand-uggla

2010-08-25 @ 12:20:03
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: Clinen

Ännu en ny dekor jag inte sett förr. =) Alltid lika kul att titta in här!

Taxichaufförer är ju helt tokiga! :O

2010-08-25 @ 12:26:52
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Retrolux

@Barbro: Ja, det finns ju några glasbruk att välja mellan.



@AL: Jag ska forska vidare på de båda vaserna, Åseda kan det säkert vara. Kul att det finns så många nördar (och då menar jag det som en komplimang ;)



@Engelsson: Hade inte en susning, vad roligt! Föll för formen och uttrycket.



@Clinen: Tack för fina ord! Jag blir motiverad att fortsätta skriva när jag får respons. Jag har svårt att låta bli fina tallrikar...

2010-08-25 @ 12:42:23
Postat av: barbro

"Valpen" måste också passa in i retrolux-begreppet, eftersom den är ett veteranfordon och troligen byggd första tillverkningsåret 1961. Vi får väl kolla i registeringspappren och om det stämmer, så får det väl bli en 50års fest nästa år !!.

2010-08-25 @ 15:11:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0