Året var 2017 - januari till juni

Januari 
Jag slet som ett djur för att få klart ett utställningsförslag till Stadsbiblioteket här i Västerås om deras antika boksamling i Stoftsbiblioteket. Förslaget antogs och utställningen hade invigning i maj. 
I januari började jag på ett nytt jobb på min gamla arbetsplats. En stor omställning med nya arbetsuppgifter, nya kollegor och nytt kontor. 
Januari var månaden då en av våra största svenska formgivare gick ur tiden, Marianne Westman som skapat dekorer såsom Mon Amie, Pomona, Arom och Picknick. 

(null)

(null)

(null)

Februari 
Planer smiddes, seriösa planer på att starta en Retromarknad här i Västerås. Tillsammans med Per, Ann-Charlott, Heidi och Eleonore, bekanta till mig som jag nu räknar som mina vänner så planerade vi för fullt. Vi hade börjat prata om det redan i oktober men i februari gick vi ut med det officiellt. (Följ oss på instagram: @vasterasretro ) 
Februari betyder Antikmässa och självklart åkte jag ditt. Som traditionen bjuder så träffade jag många vänner och bekanta. En del inköp blev det också. Dagen avslutades med middag på lokal i glada vänners lag. 
Att träffa andra samlare är alltid inspirerande och att träffa några som samlar på samma typ av föremål som en själv är riktigt häftigt. Jag fick chansen att träffa @upsala_ekebysamlarna under en givande eftermiddag där vi pratade keramik och bytte föremål med varandra. Mitt pingvinfat fick nya ägare och jag fick med mig flera delar i korta serien. 

(null)
(null)
(null)
Mars 
Lite av en "mellanmånad" med mycket att göra på jobbet som gjorde att jag inte hann med så mycket annat än jobb, när jag var ledig vilade jag och var hemma mycket. 
Några loppisar hann jag med. Fyndade bland annat den stora Aladinlyktan från Höganäs (alltså den bautastora!) och på bilden ser ni finskt tyg med hjärtan och en liten vas av Stålhane. 
En del energi lades på hemmet. Vi fick i ordning lampan jag fyndade i Lyrestad på kanalloppisen. Den hade väntat in lite kreativt skapande från mig och min sambo. 

(null) (null)

(null)

April 
Härlig påskmånad med vårblommor i varje rabatt! Plockade in en del och fick användning för mina vaser.
Vi påbörjade också ansträngningen att bli av med café latte-sörjan till tapeter som hela vår ovanvåning drabbats av. Vi började med sovrummet som vi hittat superfina gråblå tapeter till. Ett restparti som vi fick superbilligt! Nästan så att limmet kostade mer än tapeterna. 
Lite påsk hann vi med trots tapetseringen. Vi åkte till min mamma på färgglad påsklunch. 
(null)

(null)

(null)

Maj 
I maj hade utställningen Raritetskabinettet invigning på Västerås stadsbibliotek. En utställning om vårt Stiftsbibliotek och de fantastiska alster som finns där. Formgivning och en del museiteknik är signerad Anna Sandberg. 
Jag gick en del på loppis i maj och hittade bland annat ett helt parti med fantastiska vintagekläder. Tyvärr var alla för små! :( 
I maj berättade vi för världen att det var en liten retrounge på gång i den gula tegelvillan från 1963, en liten trollunge som beräknades anlända i mitten av november. 

(null)
(null)
(null)

Juni 
Nu har det till och med gått så långt att jag köper UE-delar jag redan har sedan tidigare. När golvvasen i Ingrid Atterbergs serie utan namn, men som i folkmun kallas Mosaik kom in på Returbolaget så kunde jag inte låta bli att köpa den trots att jag redan har en sådan. Till mitt försvar så är den som jag köpte först väldigt illa sprucken, så tanken var att byta upp sig, men ännu är båda vaserna kvar. 

Under juni blev det en resa ner till Göteborg och en resa upp till Riksgränsen. Jag och sambon täckte in nästan hela landet. I Göteborg fick jag äntligen besöka butiken Kvillehyllan. Melissa och jag matchade i våra fina 60-talare. På Norrlandstrippen fick jag besöka både Pryl 1900 och Tantens mix. Så roligt att träffa dem irl. En fantastisk vecka i midnattssolens land fick vi också även om det var i kallaste laget. 
(null)

(null)

(null)












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0